Els últims anys ha augmentat el nombre de persones que han denunciat haver estat víctimes d'una ciberestafa o, fins i tot, aquelles que asseguren que algú s'ha posat en contacte amb elles i que, per sort, han pogut veure la trampa abans d'hora i salvar els seus estalvis. El factor clau que ha fet que els catalans tinguem més difícil detectar quan es tracta d'un engany ha estat la irrupció de la intel·ligència artificial, perquè els lladres, amb aquesta tecnologia, aprofiten per fer-se passar per altres empreses, o fins i tot altres persones, i aconsegueixen que tot sembli real. 

Lluny han quedat els correus electrònics plens de faltes d'ortografia o que arribaven amb amenaces que no tenien cap mena de sentit. Ara, els delinqüents, gràcies a les noves tecnologies, poden hackejar els sistemes informàtics de les empreses per obtenir les bases de dades dels clients i posar-se en contacte amb ells a través d'un correu electrònic, un SMS o una trucada. Per desgràcia, a més, ho poden fer amb tota mena de companyies: des dels bancs, empreses de paqueteria o fins i tot plataformes per reservar allotjament turístic.

Es fan passar per altres persones

Moltes vegades, els ciberlladres suplanten altres persones i truquen a les víctimes, que solen ser familiars o amics, alertant que tenen un problema i que necessiten una transferència econòmica urgent per resoldre'l. De vegades, fins i tot, les estafes són molt cruels i els delinqüents generen molta por dient que han tingut un accident i necessiten ser operats o que estan a punt d'entrar a la presó. Aquesta trampa la fan gràcies a la intel·ligència artificial generativa. Amb només un vídeo de 30 segons que poden obtenir a les xarxes socials, els ciberdelinqüents són capaços de clonar les veus d'altres persones i mantenir una conversa que, a priori, sembla d'allò més real. 

En cas d'haver estat víctima d'una ciberestafa, els experts en ciberseguretat recomanen mantenir la calma i trucar com més aviat millor al banc per bloquejar la targeta i evitar que els lladres s'emportin tots els diners que hi ha. També és important canviar totes les contrasenyes, fins i tot les de plataformes menys importants, i denunciar els fets als Mossos d'Esquadra per evitar que en un futur pugui haver-hi noves víctimes.