Les estafes a través de trucades telefòniques, missatges o SMS són d'allò més típiques actualment. Últimament, s'han popularitzat molt els enganys en què es fan passar per coneguts, familiars o amics, com poden ser els nostres fills o, fins i tot, els nostres caps. A més, amb l'evolució de la intel·ligència artificial, poden fins i tot copiar la veu d'una persona i fer que digui el que ells vulguin. Sigui com sigui, hem arribat a un punt on no ens podem refiar de cap missatge que ens arribi, per la qual cosa, la Policia Nacional ha compartit a través de les seves xarxes una estratègia molt senzilla que ens pot servir per evitar caure en aquests paranys.

El truc és molt simple, però també és molt útil. Quan els ciberdelinqüents es fan passar per algú proper, intenten vigilar molt el que diuen, ja que qualsevol dada errònia que ens donin ens pot fer sospitar que no és qui diu ser. La idea de la policia és utilitzar precisament això en favor nostre i concertar amb el nostre entorn paraules clau que podem utilitzar com a codi en cas que tinguem dubtes de si la persona que ens està contestant és realment qui diu ser. El codi pot ser qualsevol cosa: un número, un nom, una paraula aleatòria... o també alguna cosa més personal, com el nom d'una mascota o alguna anècdota privada. 

Truc infal·lible

D'aquesta manera, si un estafador ens intenta enganyar fent-se passar pel nostre fill, per exemple, el podem enganxar ràpidament quan li preguntem per la paraula clau i no sàpiga què respondre. Si es queda en blanc o busca alguna excusa per desviar la conversa o fingir que no se'n recorda, podem saber que ens estan intentant enganyar i la persona que hi ha a l'altra banda de la línia no és el nostre fill sinó un lladre que està intentant obtenir les nostres dades per poder guanyar uns quants diners.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.