Ja ha començat la campanya de la declaració de la renda, una època que porta molts maldecaps a moltes persones que no saben exactament com funciona o que volen evitar tenir un problema amb la justícia per cometre un error. Per a molts, haver de fer la declaració es converteix en un malson, però la situació pot empitjorar moltíssim, ja que, com sempre, els ciberdelinqüents estan a l'aguait i no deixen passar cap oportunitat relacionada amb els diners. Abans de revelar cap mena d'informació o de fer cap pagament, hem d'anar amb compte que li estiguem enviant a qui toca i no a un estafador que només busca buidar-nos les butxaques.

Els lladres no tenen problemes a suplantar identitats i fingir que treballen per l'Estat; com ja hem explicat abans a ElCaso.cat, fins i tot arriben a fer-se passar per Hisenda per enganyar els ciutadans. Durant l'època de la renda, aquesta mena d'enganys es multiplica i arriba a afectar milers de persones, per tant, és important estar a l'aguait. Entre els fraus més comuns es troben correus fraudulents o SMS que, suposadament, arriben de l'Agència Tributària i inclouen enllaços a pàgines web enganyoses que et roben les dades; trucades amb veus generades per intel·ligència artificial que intenten convèncer la víctima perquè els doni la informació personal o fins i tot codis QR que t'infecten el telèfon.

Com evitar l'engany

Hi ha molts tipus d'estafa diferent, la qual cosa fa més possible caure en una d'elles. Per això, sempre hem de tenir en compte uns detalls que poden evitar que ens robin tots els nostres estalvis. En primer lloc, sempre hem de desconfiar de qualsevol missatge que ens doni pressa; aquells correus que posen un temps límit d'un o dos dies —o en alguns casos, fins i tot poques hores— acostumen a ser trampes per evitar que la víctima tingui temps de pensar en la situació i actuï ràpidament. Tampoc ens hem de refiar de regals inesperats, com que l'Agència Tributària ens torni diners per un suposat error en l'última declaració, però, així i tot, necessiti que li donem les nostres dades. Finalment, també és vital revisar els enllaços: qualsevol web que no comenci amb "sede.agenciatributaria.gob.es" no és un lloc oficial on enviar informació dels nostres comptes.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.

Ha passat alguna cosa que encara no surt a EL CASO?
Avisa'ns des d'aquí