Les estafes a WhatsApp estan augmentant de manera alarmant i els experts en ciberseguretat alerten que cada vegada són més elaborades i, en conseqüència, és més fàcil caure en la trampa. Els estafadors aprofiten la confiança que genera aquesta aplicació de missatgeria, utilitzada de manera diària per milions de persones, per enganyar les víctimes a través de missatges o trucades que simulen venir de familiars que estan lluny, entitats bancàries o empreses conegudes. 

Segons ha informat Meta, la matriu on es troba englobada l'aplicació WhatsApp, aquest tipus de frau s'ha estès en els últims anys i la majoria de les víctimes són persones d'edat avançada o amb menys coneixements digitals, que poden caure amb facilitat en les trampes on els estafadors demanen dades personals o pagaments urgents. 

Noves funcions de seguretat 

Davant de l'increment d'estafes que es cometen a través de WhatsApp, l'aplicació de missatgeria ha incorporat noves funcions de seguretat destinades a protegir els usuaris i evitar que comparteixin informació delicada sense adonar-se'n. Una de les novetats és un avís automàtic que apareix quan algú intenta compartir la pantalla del dispositiu amb desconeguts, una pràctica que els ciberdelinqüents realitzen quan volen accedir a contrasenyes, codis de verificació o comptes bancaris. També s'ha reforçat el sistema d'autenticació, que ara permet activar l'accés a WhatsApp amb diferents contrasenyes, ja sigui el PIN, el reconeixement facial o l'empremta digital. A més, aquestes funcions s'incorporen a totes les aplicacions de Meta, on s'inclou Facebook i Instagram. A banda, la matriu tecnològica ha anunciat que una de les funcions de la seva intel·ligència artificial serà, a partir d'ara, analitzar missatges potencialment sospitosos per advertir l'usuari abans que hi interactuï. 

Com protegir-se

Els Mossos d'Esquadra i els experts en ciberdelinqüència recomanen seguir una sèrie de pautes bàsiques per evitar caure en aquestes estafes. És important desconfiar de missatges o trucades que generin urgència o que sol·licitin informació personal, especialment si venen d'un número desconegut. A més, les entitats bancàries i les empreses amb renom han fet diversos comunicats on anuncien que mai demanen dades confidencials a través de missatges, correus electrònics o trucades. Finalment, també es recomana no clicar en enllaços que arribin per missatge sense verificar-ne la procedència i consultar amb una persona de confiança si es rep una comunicació sospitosa. 

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.