Les xarxes socials han anat evolucionant amb el pas del temps fins a acabar-se convertint en una espècie d'aparadors. En elles moltes persones es mostren a la resta per intentar lligar, però també molts comerços les fan servir per anunciar els seus serveis i productes. Fins i tot hi ha plataformes, com TikTok, que ha instaurat un mecanisme per poder comprar i vendre directament sense sortir de l'aplicació, com si es tractés d'una web de compravenda. No obstant això, darrere d'aquestes campanyes comercials molts cops pot haver-hi perfils falsos i estafadors que només busquen atraure potencials víctimes per aconseguir els seus diners.
No són pocs els usuaris d'aquestes xarxes socials que han denunciat que han comprat algun dels productes que s'anunciaven en perfils i després mai han arribat, tal com expliquen des de KeeperSecurity. En altres casos els productes sí que arriben, però es tracta d'imitacions barates i de mala qualitat. A més, molts d'aquests usuaris afectats es troben que les publicacions dels venedors, sobretot a Instagram, no permeten comentaris per a poder queixar-se. Al cap d'un temps, fins i tot, els mateixos perfils, que en realitat són falsos i intenten suplantar botigues reals amb imatges robades, acaben desapareixent.
Com evitar que t'estafin comprant a les xarxes socials?
Cal tenir en compte que en aquest tipus d'estafes a l'hora de comprar a través de les xarxes socials se segueixen una sèrie de patrons fàcilment detectables i que poden alertar a l'usuari que es tracta d'un engany. Primer de tot, s'ha de dubtar d'ofertes amb preus molt baixos en comparació amb altres botigues i d'enviaments ràpids i gratuïts en els quals no envien un codi de seguiment del producte. A més, també cal anar amb peus de plom si es tracta d'un perfil de recent creació o si el venedor demanar fent el pagament a través de Bizum o d'una transferència de forma dubtosa i fora de la mateixa aplicació.
El més recomanable abans de comprar res és investigador el venedor i buscar les valoracions que se n'han fet, revisar les polítiques de devolució i atenció al client, pagar amb mètodes com Paypal o amb la targeta bancària que protegeixen al comprador i activar les notificacions antifrau del banc. En cas que ja sigui massa tarda i s'hagi caigut a l'estafa, s'ha de denunciar com més aviat millor facilitant totes les captures i proves que es tinguin del frau.
🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!