Una de les estafes més habituals és aquella en què els ciberlladres es fan passar per entitats bancàries per estafar els usuaris. Els delinqüents hackegen el sistema informàtic de les empreses per tenir accés a les bases de dades on hi ha tota la informació que necessiten dels clients: el nom, el número de telèfon, l'adreça on viuen i fins i tot el número del compte corrent o de la targeta bancària. Amb aquesta informació, els lladres aprofiten per posar-se en contacte amb les víctimes, a través de trucades o SMS, amb l'objectiu d'enganyar-les i emportar-se els estalvis de tota una vida.
Les estafes poden arribar de qualsevol manera: a través d'un SMS que informa d'un embargament o a través d'una trucada que alerta d'una suposada factura pendent de pagament, entre altres exemples. Sigui l'engany que sigui, és molt fàcil que la víctima s'ho cregui perquè el ciberlladre, en la conversa, diu tota la informació que sap, i que ha obtingut, de manera il·legal, accedint a les bases de dades del banc.
Ofereixen 14.990 euros
Un dels enganys que s'ha detectat les últimes setmanes arriba d'una manera molt cruel. Els ciberdelinqüents, fent-se passar pel BBVA, envien un missatge a les víctimes en què demanen l'autorització per rebre una transferència econòmica de 14.990 euros. La finalitat no és cap altra que aconseguir que la víctima cliqui l'enllaç que acompanya el missatge i posi un codi, que pot facilitar als lladres dades personals que després els pot ajudar a cometre altres estafes o delictes, com emportar-se els diners que hi ha al compte corrent de la víctima, en comptes d'ingressar els que han promès.
Els experts en ciberseguretat recomanen desconfiar d'aquest tipus de comunicacions, especialment de les que contenen un enllaç que pot ser maliciós. De fet, BBVA alerta que mai enviarà cap mena d'SMS o missatge de WhatsApp demanant als clients que introdueixin informació confidencial o que facin un pagament de manera urgent.
