La ciberdelinqüència continua creixent i els SMS fraudulents que suplanten grans marques s'han convertit en un dels delictes més habituals a Catalunya. L'última gran marca que ha patit suplantacions d'identitat, segons ha informat l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya, ha estat Vodafone. La companyia telefònica hauria detectat una nova campanya de smishing en què els delinqüents utilitzen el seu nom per enganyar els clients. El missatge alerta sobre la caducitat de suposats punts de fidelització i anima l'usuari a clicar un enllaç per bescanviar-los per un regal o un dispositiu nou. L'enllaç, però, duu a un lloc web fraudulent on es demanen les dades de la víctima per fer-les servir per robar diners en comptes bancaris o suplantar la identitat.
Aquest tipus d'estafes, conegut com a phishing o smishing quan es fa per missatge de text, és cada cop més refinat. Els ciberdelinqüents copien logotips, colors corporatius i fins i tot el llenguatge que solen fer servir les empreses per semblar reals i així obtenir una resposta immediata. Segons els Mossos d'Esquadra, els intents de suplantació d'identitat a través d'SMS han crescut de manera exponencial en els últims anys, aprofitant l'ús massiu del mòbil i la confiança que els usuaris tenen en les marques, quasi sempre de renom.
Prevenció, la millor defensa
Els experts en ciberseguretat recorden que les empreses mai demanen dades personals o bancàries a través d'enllaços inclosos en missatges externs, i menys si arriben sense ser sol·licitats. Les recomanacions són eliminar els SMS sospitosos, no clicar els enllaços i, si s'han facilitat dades, canviar contrasenyes immediatament i avisar l'operadora de la companyia telefònica i al banc per prevenir estafes més grans. També és important activar el doble factor d'autenticació i revisar amb cura les adreces web abans d'introduir una informació que pugui ser vulnerada.
Des dels Mossos d'Esquadra i l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya s'insisteix que cal denunciar qualsevol intent d'estafa, encara que no s'hagi produït pèrdua econòmica, per ajudar la policia a rastrejar les xarxes de delinqüents que operen en aquest àmbit. La prevenció continua sent l'arma més efectiva: desconfiar de missatges massa bons per ser veritat i verificar sempre que les comunicacions venen a través de canals oficials abans de fer clic.
🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.