Tothom ha passat per alguna carretera, sigui com a conductor o com a passatger, i ha vist que al voral de la via hi havia un radar de velocitat. Es tracta d’un element que s’ha transformat habitual i que forma part del dia a dia dels ciutadans, però que realment no sabem com funciona exactament. Tampoc a quina velocitat salta i ens posarà una multa, si ho fa a la velocitat exacta o podem anar una mica més ràpid del permès.

El sistema de funcionament dels radars és a través d’ones de ràdio. Aquestes impacten contra els vehicles que van circulant per la carretera i reboten novament cap al radar. En funció del so de l'ona que s’acabi produint, el radar detectarà a quina velocitat anem. Com més gran sigui l'ona, voldrà dir que més ràpid estarà circulant aquell vehicle.

Podem sobrepassar la velocitat màxima permesa entre uns 5 i uns 7 km/h

Pel que fa a la velocitat permesa i la que està marcada al radar no és la mateixa. És a dir, que en una carretera on s’ha de circular a 100 km/h, no ens multaran per anar a 101 km/h. Aquests aparells tenen un marge d'error que la Guàrdia Civil ha fet públic. És el que es coneix com a "regla del 7", el que vol dir que en carreteres on es pugui anar a 100 km/h, el radar no saltarà fins que no arribem a superar els 107 km/h.

Aquesta regla, però, no la segueixen tots els radars. La que sí que segueixen tots, siguin radars mòbils, fixes o estàtics (els que van instal·lats en un trípode o dins un cotxe camuflat) és la "regla del 5", que permet superar la velocitat permesa en 5 km/h. Cal tenir en compte, però, que amb l’entrada en vigor aquest any de la nova Llei de Trànsit, ha desaparegut el marge de 20 km/h que existia per poder avançar a les carreteres secundàries. De la mateixa manera, amb aquesta nova llei han entrat en funcionament els Veloláser, coneguts també com a radars invisibles, que tenen un marge més curt en els excessos de velocitat.