Una de freda i una de calenta. Si bé les dades fetes públiques avui a la Junta Local de Seguretat de Barcelona confirmen que la ciutat és, cada cop, més violenta, amb més agressions, més incidents amb armes blanques i més atacs a la policia, també confirmen, sempre segons les mateixes dades, que els delictes denunciats durant els primers sis mesos de l'any, de gener a juny, relacionats amb robatoris i furts, han seguit baixant. La reunió que s'ha celebrat aquest dilluns a l'Ajuntament de Barcelona, presidida per la consellera Núria Parlon, titular d'Interior, i l'alcalde Jaume Collboni, juntament amb els caps de la policia catalana i de la Guàrdia Urbana, la comissària Montserrat Estruch i l'intendent major Pedro Velázquez, respectivament, ha confirmat les dades que s'havien anat coneixent els darrers dies.

En total, s'han reduït un 8,8% els delictes coneguts respecte al mateix període de 2024, i en un 22,9% respecte a l’any 2019, que és l'any que s'ha agafat com a referència, abans de la pandèmia i quan la seguretat, a la capital catalana, estava sota mínims. La pressió policial liderada per la comissària Estruch, repensant el pla Tremall, i ara amb la incorporació del pla Kanpai, que lidera l'intendent Rafa Tello, segueix donant fruits, segons aquestes dades. Aquest més del 8% de descens a Barcelona estira també, cap al verd, les dades d'arreu del país.

Un zoom a les dades de Barcelona

Amb més zoom, les dades són bones pel que fa als delictes contra el patrimoni, és a dir, en llenguatge planer, els robatoris i furts, que baixen, en global, un 9,9%. Pugen, en canvi, els delictes contra les persones (lesions, agressions sexuals, etc.) i també els delictes contra la salut pública (26,9%) i contra l'ordre públic (20,6%). Pugen a la capital un 5,4% les detencions. En tots els delictes contra el patrimoni, les dades són positives, amb una reducció en totes les modalitats. Baixen un 34,5% els robatoris amb força, un 3,2% els robatoris violents, un 9,7% els robatoris de vehicles, un 14% els delictes de danys, un 3,5% les estafes i un 6,8% els furts —que són els que, en números absoluts, es denuncien més a Barcelona. Aquests primers sis mesos se n'han denunciat gairebé més de 240 al dia, un total de 44.332. L'any passat, 47.578.

Algunes fonts asseguren que, si bé sí que hi pot haver un descens dels furts a la ciutat per la pressió policial, també s'ha constatat que aquest tipus de delictes, alguns cops, no són denunciats, sigui per turistes o passavolants, que creuen que no només és improductiu i no servirà de res, sinó que tampoc els permetrà rescabalar les pèrdues amb l'assegurança, en no haver-hi violència. La majoria d'aquests delictes de furts són al descuit: quan les víctimes es despisten, es queden sense cartera, bossa de mà o algun altre objecte.

Seguint fent zoom, la majoria dels robatoris amb força —és a dir, entrant en algun lloc— són a vehicles, tot i que han baixat un 35% aquests primers mesos de 2025. També en domicilis, 1.302 aquests primers sis mesos, un 30% menys que l'any passat, i també en botigues o establiments, que ha baixat, sempre segons les dades dels Mossos, un 50%. La immensa majoria dels delictes de robatoris amb violència i intimidació són al carrer. Aquests primers mesos de 2025 s'han registrat 66 entrades violentes en cases, un 10% menys que l'any passat. Sí que pugen els robatoris amb violència en botigues, un 18%.

Més rellotges robats

Què roben els lladres? La majoria, gairebé la meitat, tenen com a objectiu el robatori de mòbils; uns terminals que acaben en coves del Raval, on la màfia pakistanesa els desbloqueja per fer estafes, tal com va avançar la setmana passada ElCaso.cat. Puja també el nombre de rellotges que es roben a Barcelona, comparat amb gener-juny de 2024, que ha passat del 8% al 8,9%, segons les dades oficials. Els Mossos tenen una unitat especial, a la regió de Barcelona, que treballa en la prevenció i la investigació d’aquests tipus de robatoris, que no para de créixer.

Els 266 lladres de Barcelona

Segons les dades dels Mossos d'Esquadra, a la ciutat de Barcelona hi ha 266 lladres multireincidents que hi estan instal·lats i que se'ls ha detingut 1.776 vegades. En total, sumen un total de 5.284 fets, principalment furts i robatoris amb violència o intimidació. Els cinc més actius han estat detinguts 123 vegades aquest any i sumen 260 antecedents. Tot i que són tots estrangers, joves i, la majoria, del nord d'Àfrica, la policia catalana, en el seu habitual excés de zel per amagar informació, ha evitat facilitar les nacionalitats concretes d'aquests multidetinguts.

Des del mes d’abril, els Mossos, juntament amb la Guàrdia Urbana i altres cossos policials, han desplegat el pla Kanpai, un dispositiu que es fa no només a la ciutat de Barcelona per lluitar contra els lladres multireincidents i evitar que tinguin la sensació que aquí tenen via lliure per robar. Durant aquest temps, s'han fet cinc dispositius Kanpai amb 232 persones detingudes i més de 100 denunciades penalment.

La Guàrdia Urbana, policia judicial

L’Ajuntament de Barcelona i la Fiscalia de Barcelona han acordat la creació d’una nova unitat especialitzada de la Guàrdia Urbana que s’adscriurà a la Fiscalia com a suport policial en funcions de policia judicial, amb l’objectiu de reforçar la col·laboració operativa en la investigació de delictes a la ciutat. Aquesta unitat durà a terme tasques d’auxili als serveis de guàrdia, recopilació d’informació i antecedents policials, localització de víctimes i afectats, així com suport a diligències extraprocessals relacionades amb delictes municipals i àmbits de risc com l’explotació laboral, activitats il·lícites o ocupacions conflictives, segons han detallat des de l'Ajuntament de Barcelona.

EuropaPress 6625945 operacion mossos desquadra abril 2025 barcelona cataluna espana dispositivo
Els delictes baixen a Barcelona però creixen a tot Catalunya, segons les dades dels Mossos / Lorena Sopêna 

També tindrà un paper destacat en l’àmbit de la violència de gènere i domèstica, acompanyant víctimes, col·laborant amb l’àrea de victimologia de la Fiscalia per garantir una atenció personalitzada i facilitant l’execució de mesures cautelars i ordres de protecció. Aquesta iniciativa pretén aprofitar el coneixement territorial i la capacitat d’intervenció de la Guàrdia Urbana per millorar l’eficàcia de les actuacions judicials i la protecció de les persones afectades pels delictes.

La percepció, la preocupació dels polítics

Una de les coses que no deixa dormir els polítics és una dada subjectiva: la percepció de seguretat. L’última Enquesta de Victimització de Barcelona reflecteix una millora en la percepció de seguretat a la ciutat, amb una davallada de l’índex de victimització (del 29,8% al 28,6%) i una valoració ciutadana més alta tant de la seguretat a Barcelona (de 5,3 a 5,5) com als barris (de 6,1 a 6,3). Tot i l’augment de la ciberdelinqüència —que s’ha inclòs per primer cop i representa un 13,1% dels casos—, la percepció general és positiva: un 40,2% dels enquestats creu que la seguretat es manté estable i un 8,6% considera que ha millorat. Aquestes dades apunten a una consolidació del sentiment de seguretat entre la ciutadania, malgrat l’aparició de noves formes de delicte.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!