Dali, el gegantí vaixell de càrrega que ha impactat contra el pont de Baltimore (Estats Units), estava atapeït de problemes que ja havien estat detectats prèviament. Mentre els equips d'emergència continuen buscant els desapareguts a la zona on aquesta matinada, a la 1.28 hora local, s'ha esfondrat pràcticament per complet la infraestructura que unia les dues vores per les quals discorria la carretera l-695 entre Nova York i Washington, el president estatunidenc, Joe Biden, ja parla de reconstrucció i reobertura del port. Aquest últim punt és, a més, crucial per a l'economia dels EUA en ser un dels principals molls de càrrega del país a l'Atlàntic i també el més important en transport d'automòbils.

Problemes al vaixell anys abans d'esfondrar el pont de Baltimore

La qüestió, ara, és saber què ha pogut passar perquè el vaixell de càrrega impactés de ple contra una de les columnes del pont tot just sortir del port de Baltimore. Aquest dimarts de matinada, minuts abans de l'accident contra el pont de Francis Scott Key, la tripulació va alertar les autoritats portuàries que "havia perdut el control" i la propulsió no funcionava correctament, segons un informe desclassificat de l'Agència de Ciberseguretat i Seguretat en Infraestructures (CISA). Però no era la primera vegada que succeïa un cas similar, tot i que la col·lisió al port d'Anvers (Bèlgica) el 2016 es va atribuir a un error del capità i del pilot d'aquell moment.

EuropaPress 5851572 march 26 2024 baltimore maryland utilitza close up view captured immediately
El vaixell de càrrega amb part de l'estructura del pont enfonsat de Baltimore / Baltimore Fire Rescue

Una inspecció el juny passat al port xilè de San Antonio va trobar problemes en la "propulsió i la maquinària auxiliar" del vaixell de càrrega Dali. El vaixell, de bandera singapuresa, també va passar un altre reconeixement el 27 de juny de 2021, en el qual van descobrir deficiències també en la propulsió i més concretament en "aparells de mesurament, termòmetres. etcètera". Aquests errors van provocar dues inspeccions posteriors, però el vaixell de càrrega, amb 300 metres d'eslora i capacitat per carregar 95.000 tones, no va ser aturat i va poder continuar operant, després de resoldre les deficiències.

Sis persones continuen desaparegudes

En aquests moments segueixen desaparegudes sis persones, que es creu que podrien estar a l'aigua. Cal ressaltar que l'alerta ràpida va fer tancar l'accés al pont, molt transitat per es una de les principals vies que uneix Nova York amb Washington. Els bombers han rescatat, aquest mateix matí, dues persones una d'il·lesa, que va refusar rebre atenció mèdica, i una altra que va ser assistida i traslladada a l'hospital en estat molt greu. No s'han registrat morts, de moment, al sinistre. Malauradament, l'agència Associated Press ha publicat a les 22.00 hores que la companyia que treballava en el pont dona per morts els sis desapareguts

 

Respecte a la tripulació del Dali, l'empresa singapuresa Synergy Group, que opera el vaixell, ha confirmat que cap dels 22 tripulants no ha resultat ferit. També ha assegurat que col·labora amb les autoritats per determinar les causes de l'incident, encara que l'agència federal de seguretat en el transport, NTSB, ha informat que no tenen confirmació del nombre total de tripulants del vaixell.

Biden vol reconstruir el pont i l'impacte del port als EUA

El president dels Estats Units, en una conferència de premsa aquest dimarts a la tarda, ha ordenat reconstruir el pont Francis Scott Key i reobrir el port, ara bloquejat, "tan aviat com sigui possible". "He ordenat al meu equip moure cel i terra per reobrir el port i reconstruir el pont tan aviat com sigui humanament possible", ha remarcat. Per a això, enviessin tots els recursos federals que siguin necessaris per pagar-lo, avançant els fons inclusivament. Biden ha aclarit al final de la seva intervenció que la la idea és que el govern estatunidenc avanci els diners fins que es determini la responsabilitat del portacontenidors.

be20e669a47224920d4f5375b9fcfcfb37e642d9w
El president dels Estats Units, Joe Biden, després de l'enfonsament del pont de Baltimore / Samuel Corum, Pool, EFE

Però, per què és essencial la reconstrucció del pont? La resposta més encertada en aquests moments és per la importància del port de Baltimore, no només a Maryland sinó a tots els Estats Units. La infraestructura, que ara es troba bloquejada després de l'enfonsament del Francis Scott Key, és un dels principals ports del país a l'Atlàntic, amb un trànsit el 2023 de 80.000 milions de dòlars de mercaderies procedents de l'estranger. És, a més, la ruta més ràpida per al mig oest del país i també el més important per al transport d'automòbils.

Encara que el nombre de persones empleades al port de Baltimore no és menor, unes 15.300 de directes i gairebé unes altres 140.000 que depenen de la seva activitat. Això fa comprendre les declaracions The Baltimore Sun del president del sindicat d'estibadors locals, Scott Cowan, assegurant que la suspensió del trànsit marítim serà "catastròfica".