El primer informe publicat per l'Oficina de Prevenció i Investigació d'Accidents d'Aeronaus i Ferrocarrils (GPIAAF), després de l'accident del funicular Glòria de Lisboa -que va deixar 16 morts-, assenyala que el cable de seguretat es va "trencar o deixar anar". Això confirmaria la primera hipòtesi, amb la qual treballen els investigadors de la Brigada d'Homicidis de la Policia Judicial, que ja apuntava a un possible trencament del cable de seguretat darrera l'accident. Segons aquest informe, des del moment del trencament del cable fins a la col·lisió final van passar menys de 50 segons, a uns 60 km/h. Tot i que el sistema d'emergència va tallar l'alimentació quan el cable es va trencar, no va ser suficient per immobilitzar el vehicle.
Un cop el cable -que afavoria un sistema de contrapès entre les dues cabines del funicular- es va trencar, ni els frens pneumàtics ni els manuals van poder aturar la primera cabina, després que aquesta es desprengués del cable. Tot i que el conductor havia accionat els frens, un cop va veure que la cabina 1 es desprenia, no va ser suficient a causa de la velocitat que ja havia agafat.
La revisió de manteniment estava al dia
L'informe, a banda, també confirma que el pla de manteniment estava al dia, ja que el mateix matí de l'accident s'havia fet una inspecció visual. A més, l'informe ha revelat que el cable trencat "estava dins de la seva vida útil", havent-se utilitzat durant 337 dies dels 600 previstos. Tot i això, la zona de trencament del cable "no era accessible per a la seva inspecció sense desmuntar" el vehicle, de manera que no se sap en quin estat estava.
Els autors de l'informe, a més a més, insisteixen que encara no es coneix l'error exacte i que la seva tasca no és atribuir responsabilitats. Per això, la GPIAAF ha anunciat que publicarà un altre informe "previsiblement en un termini de 45 dies", en què es descriurà el treball d'investigació dut a terme i les conclusions que estiguin disponibles en aquesta data.