El trencament del cable de seguretat del funicular Glòria de Lisboa estaria rere el tràgic descarrilament del comboi que ha deixat disset morts i una vintena de ferits aquest dimecres a la tarda. Aquesta és la primera hipòtesi amb la qual treballen els investigadors de la Brigada d'Homicidis de la Policia Judicial i que, en cas de confirmar-se, posaria de manifest la fragilitat del manteniment de les instal·lacions, que reben centenars de turistes cada dia, malgrat que Carris, l'empresa encarregada del manteniment, ha assegurat en un comunicat que tots els protocols han estat "realitzats i respectats", tant pel que fa al manteniment general del funicular —cada quatre anys, feta per darrer cop el 2022— com de reparació intercalada —cada dos anys, completada el 2024. Des de Carris han obert una investigació paral·lela a la de les autoritats per esbrinar les causes del sinistre.
La suposada fallada tècnica del cablejat va provocar la pèrdua de control del funicular, que va sortir-se de les vies i va xocar amb molta violència contra un edifici. A conseqüència de l'impacte, 17 persones van perdre la vida i 21 —dues d'elles, de nacionalitat espanyola, que ja han estat donades d'alta— van quedar ferides de diversa consideració. L'accident es va registrar pels volts d'un quart de set de la tarda, hora local, quan el funicular pujava cap al mirador de São Pedro de Alcântara per un dels carrers empinats tan característics de la capital portuguesa, i va deixar un dels vagons completament destrossat.

L'estat de la infraestructura, sota lupa
L'icònic funicular Glòria de Lisboa es va inaugurar l'any 1885 i, tot i haver passat per diverses rehabilitacions i modernitzacions, la infraestructura principal té més d'un segle d'antiguitat. De fet, aquesta coexistència entre peces antigues i de més modernes pot provocar tensions imprevistes en el mecanisme general, un extrem que els tècnics que estan fent la revisió del funicular com a part de la investigació de les causes tenen molt present.
De fet, aquest no és el primer descarrilament que pateix el funicular centenari. L'any 2018, fallades en la supervisió tècnica del comboi ja van provocar que se sortís de les vies tot i que, afortunadament, en aquella ocasió no va haver-hi víctimes mortals.
🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!