Portar ulleres o lents de contacte al volant significa tenir encara més precaució en conduir, a causa de les limitacions, a les possibles incomoditats de no veure i la fatiga afegida si no conduïm de forma prudent o forcem massa la vista o no prenem prou mesures. És per això que la Direcció General de Trànsit, la DGT, ha dissenyat una sèrie de normes afegides per als conductors amb problemes de vista.

Les recomanacions de la DGT si portes ulleres

Segons detallava l'assessora mèdica de la institució reguladora de la conducció a Espanya, Elena Valdés, hi ha diversos consells més que recomanables per a les persones que pateixin dificultats per veure. Aquest tipus de dificultats poden afectar directament conceptes com l'entorn, el camp visual o la capacitat per veure des de lluny.

La DGT recomana portar les nostres ulleres o lents de contacte durant tot el trajecte / Arxiu

Per tant, en cas de necessitar ulleres o lents de contacte, la DGT recomana portar-les posades en tot moment per garantir la millor visió possible mentre conduïm. En cas de necessitar-les per veure de prop és recomanable utilitzar lents progressives que ens permetin veure els elements del cotxe que ens queden en primer pla, com els indicadors del quadre de comandament, les marxes o l'aire condicionat.

Enlluernaments, fatiga i revisions mèdiques

A més, tant si tenim aquest tipus de problemes com si no, és important comptar amb un parell d'ulleres de sol al nostre vehicle per poder posar-nos-les en conduir de dia i evitar enlluernaments pel sol. Al contrari, per conduir de nit, cal tenir molta més precaució i tenir en compte si els nostres problemes visuals impedeixen o dificulten la visió òptima i, en aquest cas, evitar fer-ho en la mesura possible, així com quan la meteorologia és dolenta.

És imprescindible portar ulleres de sol per evitar enlluernaments / Pixabay

Òbviament, les recomanacions de la DGT inclouen limitacions després d'acudir a l'oftalmòleg. Si ens han de dilatar les pupil·les en la consulta o si prenem algun fàrmac o medicació que altera la visió, així com altres medicaments dedicats a la relaxació muscular o mental per pal·liar altres malalties, és més que perillós conduir, per la qual cosa sempre es desaconsella fer-ho.

Efecte túnel i hipnosi de la carretera, fenòmens molt perillosos

Un altre fenomen que ens passa a tots els conductors, per exemple, és l'"efecte túnel", que es refereix a l'estrenyiment del camp de visió de forma natural quan s'augmenta la velocitat, la qual cosa suposa un gran risc. Per tant, es recomana, sobretot si patim condicions visuals, moderar la velocitat i estar atents davant de l'aparició d'aquest símptoma, que ens fa perdre consciència de l'entorn.

La mateixa DGT, a més, advertia fa poc dels perills de la "hipnosi de la carretera" que es refereix a l'avorriment i cansament mental que ens provoquen els recorreguts en carreteres rectes sense un entorn per observar, que acaben fent que posem menys atenció a la carretera i augmentant el risc de tenir un accident mortal. Com en aquest cas, Trànsit publicava també una sèrie de recomanacions per evitar caure en aquest fenomen i jugar-nos la vida.