Conduir moltes hores o en moments del dia més intempestius és un dels factors que augmenten més el perill al volant. La coneguda com a "hipnosi de la carretera" és una de les conseqüències amb més risc. Així es detecta aquest fenomen i els consells de la DGT per evitar-la.

La "hipnosi de la carretera", un fenomen mortal

Fer atenció a la carretera és un dels principis bàsics de la conducció i els recorreguts en carreteres lineals sense paisatges canviants solen provocar avorriment en la persona que condueix, que acaba fent menys atenció a la via.

Carretera EP

Les carreteres rectes i sense canvis provoquen monotonia en conduir / DGT

Aquest fenomen ha estat encunyat per la Direcció General de Trànsit com a "hipnosi de la carretera", que es pot traduir com caure en la monotonia d'un trajecte i que suposa un gran perill, sobretot de nit, quan la visió del conductor disminueix.

Els trucs de la DGT per evitar que ens passi

Per evitar caure en aquest tipus de trànsit, la DGT recomana intentar no mantenir la vista fixa en un punt de l'horitzó i fer escombrades amb la mirada de forma regular, mirant al nostre voltant, estant alerta de l'entorn i evitant caure en l'endormiscament.

Nadó cotxe / PxFuel

El fenomen de la hipnosi a la carretera pot fer que ens adormim / PxFuel

Una altra de les normes generals per conduir durant un temps prolongat és la hidratació que, per evitar la hipnosi resulta crucial. És important beure aigua mentre conduïm per mantenir-nos hidratats i combatre la fatiga resultant de conduir en un tram recte.

A això se sumen els descansos obligatoris cada dues hores de conducció, que ajuden a reposar forces, respirar aire fresc i reduir la monotonia del viatge. I, finalment, el truc que es pot fer amb la vista, a part de les escombrades, és fixar-se en detalls de la via o elements en moviment o diferents que ens estimulin i forcin a estar alerta.

Les hores de matinada, les més perilloses

La "hipnosi de la carretera" és a més especialment perillosa entre les quatre i les sis de la matinada, quan la fatiga i el cansament augmenta, mentre el nivell d'alerta baixa. També es pot destacar que la presència de drogues o alcohol afecten aquest fenomen.

Segons dades de Trànsit, encara que la majoria dels accidents a Espanya es produeixen durant el dia, al voltant d'un 70%, els que es produeixen de nit o de matinada amb els més letals. I és que en aquesta franja horària s'acumula el 40% dels morts a la carretera, així com un gran percentatge d'accidents mortals, el 38%.