Nova intervenció de nivell al port de Barcelona. La Guàrdia Civil i Vigilància Duanera de l’Agència Tributària han intervingut una partida de cocaïna de 419 quilos de cocaïna que es transportaven en un contenidor de cafè procedent de Costa Rica. El contenidor havia estat seleccionat per a la seva revisió per escàner de raig X, un aparell que Vigilància Duanera té instal·lat al port de Barcelona i que permet el control d'aquest tipus de contenidors sense que s'hagin d'obrir o buidar completament. 

D’acord amb la informació declarada, la càrrega legal eren 275 paquets d’uns 70 quilos de cafè, amb un total de 19.000 quilos. En passar per l’escàner, entre els primers sacs de cafè i a prop de la porta es van apreciar objectes sospitosos; això va obligar a fer un control més detallat, arribant a trobar els paquets de cocaïna que els narcotraficants volien entrar a Catalunya pel mar.

Més de 8 M€ de cocaïna

Quan van obrir el contenidor van trobar 361 pastilles de cocaïna retractilades, amb un pes de 419 quilograms amagades entre els paquets de cafè que s'havien declarat. La Policia Judicial de la Guàrdia Civil ha obert una investigació per intentar esbrinar qui havia introduït la droga al contenidor a Costa Rica i qui havia de descarregar-la per poder-la comercialitzar. Es tracta, aquesta intervenció de la setmana passada, d'una de gran valor, per la quantitat de la droga. 

Tot i que el port de la capital de Catalunya no és el punt d'Europa on més droga entra, cada cop són més les confiscacions que fa la policia. El preu de la cocaïna, alerten els experts, està més baix que mai, per la saturació del mercat. Tot i això, la droga intervinguda per la Guàrdia Civil i Vigilància Duanera al Prat pot superar els 8 milions d'euros al mercat negre.

Què és el 'ganxo cec'?

Aquesta modalitat de contraban on no s’amaga la droga sinó que està visible es denomina ‘ganxo cec’. Amb aquesta modalitat, un tercer que forma part de l’organització narcotraficant i que no està involucrat en l’enviament legal aconsegueix arribar fins al contenidor, introduir la droga i tancar-lo. Quan arriba a destí, altres persones l’obren i retiren la droga. Perquè l’operació sigui ràpida, es col·loca la droga a prop de la porta. A vegades, l’organització té el suport d’operadors que tenen accés a les zones restringides dels ports per moure, carregar i descarregar la mercaderia dels contenidors, tal com ha explicat la Guàrdia Civil aquest dilluns en una nota de premsa.