Polèmica al món de creadors de contingut de 'TikTok Espanya' després de la mort de Charlie, el jove alacantí de 20 anys que, des de feia quatre anys, convivia amb un sarcoma d'Ewing, un càncer d'ossos molt rar i especialment present entre els joves. La notícia de la seva mort ha deixat a la comunitat de TikTok completament devastada, ja que el jove, que es definia com "un noi normal, però amb càncer" va aconseguir arribar als cors de milers de persones amb el seu optimisme i la seva filosofia de vida, mostrant la realitat de conviure amb una malaltia tan dura. La controvèrsia ha estat causada pels seus companys de professió, que, a través d'un grup de WhatsApp, han frivolitzat amb la mort de Charlie, tractant-la com una manera de créixer en seguidors i comparant els que tenien abans i després de publicar contingut relacionat amb tan trist succés. Ara, alguns d'aquests missatges han sortit a la llum, mentre que els participants d'aquesta desafortunada conversa intenten justificar-se i ser perdonats pel seu públic.
El grup de WhatsApp estava format per 'TikTokers' i 'Instagramers' representats per la mateixa agència
La frívola conversa es va donar en el context d'un grup de WhatsApp format pels responsables d'una agència de representació, anomenada 'NickName Agency', i els diversos creadors de contingut que representen, la majoria d'ells amb milers de seguidors en els seus múltiples perfils socials. Aquesta conversa ha sortit a la llum, mostrant la veritable cara d'aquests 'influencers', i ha desencadenat la polèmica a internet per la cruesa d'alguns dels missatges.
Tot comença amb el vídeo que comparteix una 'TikToker', en el qual suposadament mostra com el seu compte creix i l'algoritme la beneficia després de fer una publicació relacionada amb la mort de Charlie. A continuació, un dels representants envia dues imatges comparant els seguidors que ha guanyat el mateix Charlie arran del seu post pòstum. És llavors quan molts dels integrants del grup comencen a comparar els seguidors que tenien abans de la mort del jove, i els que han obtingut en crear contingut lamentant la seva mort; també comparen els seguidors que ha guanyat la xicota de Charlie, Nerea, que solia aparèixer en els vídeos del jove.
"Morir-se no té cap mèrit" o "Per créixer cal ser notícia", alguns dels missatges del grup
Un dels representants i administradors del grup explica als creadors que l'algoritme mostra alguna cosa "quan un contingut és rellevant", motiu pel qual l'important és "crear contingut d'interès per a la comunitat". Seguint amb aquesta conversa, un altre 'TikToker' comenta que li dona "mal rotllo que hi hagi tanta gent seguint al Charlie ara que ha mort", al que una companya de professió respon que "dona les vibres que aquí un es menja un tortell pencant diàriament, que per créixer fa falta ser notícia bàsicament", un comentari compartit per altres membres del grup. Un integrant escriu que "s'inventaran notícies" perquè així l'algoritme els beneficiï.
Una de les integrants del grup, que no se sent còmoda amb el tema de conversa, crida l'atenció de tots els 'influencers', recalcant que el succeït "no és una xafarderia", sinó que ha mort un noi molt jove després d'una dura lluita diària amb el càncer; la noia després surt del grup. El seu missatge, no obstant això, no fa reflexionar els altres, que segueixen a la seva. És en aquest punt de la conversa que arriba el missatge més frívol i més criticat en xarxes, que escriu un dels representants de l'agència: "Jo estic flipant una mica. Sent objectiu morir-se no té cap mèrit. Ser la xicota d'algú que ha mort, tampoc. En vida no van aconseguir els seguidors que ara tenen després de la seva mort. (...) És una pena que algú mori tan jove. Lamentablement, cada dia moren milions de persones i molts són igual o més joves que aquest noi".
Les xarxes, indignades davant dels missatges
Els usuaris de les xarxes socials on aquests creadors de contingut són famosos no han tardat a mostrar la seva indignació davant de la filtració de la conversa, ja que no poden creure's que aquests joves, que tenen pràcticament la mateixa edat que Charlie, tractin la seva mort com un tema de números i vulguin aprofitar-la per créixer més. Molts d'aquests 'influencers' han demanat perdó pel succeït, però serà difícil que recuperin la confiança dels seus seguidors, i de l'opinió pública en general.