La sequera afecta tot el planeta, però sobretot a Texas, als Estats Units, on l'episodi extrem de falta d'aigua ha deixat al descobert una important troballa: diverses petjades de dinosaures de fa 113 milions d'anys. El descobriment s'ha dut a terme a la llera del riu Paluxy, ara totalment sec, del Dinosaur Valley de Glen Rose, un parc temàtic dedicat exclusivament als dinosaures per la gran presència de restes d'aquests animals.

Un animal de grans dimensions

Les petjades són d'un acrocantosaure, que és un tipus de dinosaure bípede que habitava a la zona de l'Amèrica del Nord de l'etapa del cretaci inferior. Els investigadors han assegurat que l'animal podria fer uns dotze metres de llarg i gairebé set tones de pes.

Així s'han pogut conservar extraordinàriament les petjades

Els responsables del parc han explicat les condicions que han fet possible que les petjades estiguin en un estat de conservació "excepcional". De fet, l'estat és tan increïble que, fins i tot, s'hi poden arribar a distingir les ungles de cada peu. Segons els experts, això és a causa dels sediments trepitjats, que s'han calcificat fins a convertir-se en pedra calcària. El fet de ser al fons del riu i sota diverses capes de sediments orgànics transportats per l'aigua les ha protegit de l'erosió.

La troballa podria degradar les petjades

Tanmateix, ara que ja han sortit a la llum, pot ser que desapareixin. El director del parc, Jeff Davis, assenyala que aquest fet té una cara i una creu, ja que sense el riu sec no es podrien veure les petjades, "ni sabríem que hi eren", però que "una vegada exposades es comencen a degradar. Igual que qualsevol altra roca, es trencaran amb el temps, a conseqüència de l'erosió i la meteorització".

Més petjades a causa de la sequera

A banda d'aquest descobriment, la sequera del riu Paluxy a Texas ha deixat entreveure unes altres petjades d'un dinosaure diferent. En aquest cas, un Sauroposeidon proteles, un animal que, segons els experts, feia 15 metres d'alçada, el més alt que es coneix.

Afortunadament, segons les previsions meteorològiques, fortes pluges podrien arribar a la zona del riu Paluxy de Texas, fet que tornaria al cabal habitual i tornaria a "amagar" les petjades, que podran sobreviure al pas del temps.

Troballes arqueològiques a Catalunya

Els Estats Units no són l'únic lloc on es poden trobar restes. De fet, fa unes setmanes, les obres per construir un centre comercial al voltant de Sant Pau de Riu-sec, a Sabadell, van deixar al descobert una de les troballes més rellevants fetes a Catalunya: un aqüeducte romà subterrani que amb 150 metres de longitud. La seva dimensió, 150 metres de longitud, el converteixen en el segon més important trobat mai a Catalunya, per darrere del de Tarragona, corresponent a la capital d'aleshores —Tarraco—, i del qual se n'han localitzat uns 300 metres.