A finals d’octubre d’aquest any una noia de Reus va estar durant 24 hores retinguda a l’aeroport de Dammam, a l’Aràbia Saudita, juntament amb altres vint persones més. El personal de l’aeroport no els va informar en cap moment dels motius d’aquesta actuació, i ara l’afectada vol denunciar “la ineficàcia i la vulnerabilitat” en la qual es van trobar.
El destí final de la denunciant era Phuket, Tailàndia, fins on havia d'agafar diversos avions i realitzar algunes escales, una d'elles a Dammam. Segons relata al Diari de Tarragona, va agafar el primer vol el dia 25 d'octubre a l'aeroport d'El Prat de Barcelona amb direcció Roma. Allí va fer la primera escala i va aterrar a l'Aràbia Saudita l'endemà, el dia 26. Va ser llavors que van començar les irregularitats. En principi no necessitaven tenir visat, ja que només estaven de pas, però, així i tot, les autoritats de l'aeroport van fer pagar en efectiu a un dels passatgers per no tenir-ho en regla. A un altre passatger, que tenia maletes facturades, el van obligar a pagar 120 dòlars en efectiu per poder recuperar-les.
Retinguts sense aigua ni menjar
Abans de poder arribar a la zona d'embarcament, van haver de mostrar els passaports i els bitllets d'avió, i el personal els va fer passar a la zona d'espera sense possibilitat d'accedir a la zona de restauració. Els passatgers tenien poc més de tres hores per agafar la connexió cap a Tailàndia, i a mesura que passava el temps continuaven retinguts i ningú els deia res. "Vam preguntar per què no podíem sortir, que molts feia 24 hores que viatjàvem sense menjar", comenta la jove. Però no van obtenir respostes. "Estàvem tancats durant hores sense aigua, sense un punt de menjar i negant-nos l'ús d'Internet", denuncia la reusenca.
Després d’hores desatesos, van tornar a demanar-los els passaports, però aquest cop se’ls van emportar, una actuació que, segons recorda la denunciant, és il·legal. Mentrestant, a alguns dels passatgers els feien passar a les portes d’embarcament, però sense donar cap explicació a ningú. La resta dels viatgers van haver d’esperar gairebé tres hores fins que els van retornar tant els documents d’identitat com els bitllets, excepte a l’afectada i a quatre persones més, quan només quedava mitja hora perquè sortís el seu avió cap a Phuket.
Els van negar fer trucades internacionals
La reusenca va demanar parlar amb un responsable així com accés a un telèfon per fer una trucada internacional, però totes dues coses li van ser denegades. Finalment, va aconseguir contactar amb l'ambaixada espanyola, però no li van poder donar més solució que esperar. En total es va gastar 290 euros en trucades a l'ambaixada, la policia i la companyia aèria, tot en va.
No es va donar per vençuda, però, i va intentar per tots els mitjans comprar un altre vol. Ho va aconseguir després diversos intents i fins i tot demanant-li el telèfon a la dependenta d'una de les botigues de l'aeroport. Però el dany ja estava fet. "Un viatge de dos dies es va convertir en un de sis", denuncia. "Se'ns va negar tota ajuda i compensació, i vam estar sense menjar, sense aigua i sense un telèfon públic o un endoll", conclou.