Casar-se, el dia més especial de les nostres vides i un moment inoblidable, se sol dir. Tanmateix, inoblidable té diversos significats i, sens dubte, les 26 parelles que han estat estafades per Paulo Tella, no oblidaran els casaments que mai no es van celebrar.

L'estafa de les bodes a Arenys de Mar

Btakora, "esdeveniments a la platja" resa la pàgina del restaurant dels casaments frustrats. TripAdvisor, el portal de ressenyes hoteleres més famós, ja dona una idea del que vindrà en les següents línies: desenes de comentaris alerten d'"estafa".

La pandèmia per la covid va portar moltíssimes desgràcies i, per si no n'hi hagués prou, persones com l'ara acusat penalment, Paulo Tella, es van aprofitar de la situació per enganyar a gairebé 30 parelles, robar-los milers d'euros fingint que eren per a l'organització de la seva boda, i desaparèixer.

Gairebé 30 parelles amb el casament arruïnat

Aquesta trama sona digna d'una pel·lícula de Hollywood o d'una sèrie de Netflix, però res més lluny de la realitat. El dilema ha tingut lloc a Arenys de Mar, a escassos 30 quilòmetres de Barcelona.

Al juliol, un grup de WhatsApp va néixer amb el pitjor dels assumptes: els unia la desgràcia d'haver estat estafats de la mateixa forma i per la mateixa persona. Un total de 52 persones, 26 parelles, relaten el seu cas i coincideixen a haver pagat milers d'euros per als casaments que mai no es van celebrar, recull El Español.

Assabentar-se de l'estafa per internet o els mitjans

Les quantitats i excuses varien una mica. Alguns d'ells van fer pagues i senyals de 3.000 euros, d'altres van arribar a pagar 9.000 i d'altres van acabar pagant un casament fantasma sencera, que va ascendir els 15.600 euros.

A alguns Tella els va insultar i a d'altres els va tranquil·litzar i els va assegurar que el seu casament seria el millor, mentre arribava a excusar-se en haver contret covid fins a tres vegades.

Restaurant Btakora / TripAdvisor

Restaurant Btakora / TripAdvisor

La manera en què es van assabentar també canvia: alguns van veure el local directament buit, alguns per un correu electrònic del mestre de cerimònies cancel·lant la boda i altres per internet o per la televisió i les primeres advertències d'estafa. "De no ser per internet jo em presento allà amb el vestit posat", confessa una víctima enmig citat.

En el que coincideixen és que tots han perdut els diners, el casament i la il·lusió.

'Wedding planner' que no existeix i senyals de diners per a res

El modus operandi era el mateix sempre: quan la parella en qüestió decidia celebrar el seu casament a Btakora, contactaven amb Tella, que els explicava que tenia una wedding planner que s'encarregava de tot. Ells només havien de pagar un senyal i deixar que s'encarreguessin de tot fins al primer moment clau, la prova del menú.

Llavors arribava un segon pagament, que alguns es van negar a pagar-li perquè no era al contracte que havien firmat. Davant d'això, l'estafador els trucava a hores intempestives i sense parar per demanar els diners.

Una altra de les estratègies era la pena: "Ens deia que anava molt malament", relaten altres afectats al mateix mitjà.

Declarat insolvent, no torna els diners

Quan va començar a destapar-se l'estafa, tot va començar a tenir sentit: la presumpta planificadora era en realitat l'exdona del Paulo, que va deixar la feina i al seu marit -se sospita de maltractaments- mesos abans de rebentar el polvorí.

I va ser substituïda per una cambrera que va durar dues setmanes. En sis mesos havia tingut tres wedding planners que havien abandonat el seu lloc.

I poc després van descobrir en el BOE que el maig passat, Tella es va declarar insolvent, deixant els deutes sense saldar. I el delicte ha estat continuar oferint els seus serveis tot i saber la seva incapacitat d'assumir els pagaments.

Delicte d'estafa continuada amb agreujants

Finalment, les parelles, representades per Roca Associats, es van querellar davant dels jutjats d'instrucció de Barcelona.

Està dirigida contra el Paulo, la seva dona, l'administradora, la comptable, l'apoderat i dos titulars de comptes bancaris on les víctimes haurien realitzat transferències, així com contra les dues empreses que operaven el negoci.

Les 52 víctimes els acusen d'un delicte d'estafa continuada amb doble agreujant -el valor defraudat supera els 50.000 euros i afecta un número elevat de persones i per aprofitament de la credibilitat de l'empresa-, per la qual cosa podrien enfrontar-se a penes d'entre un i sis anys de presó.

Més de 200.000 euros estafats a les víctimes

L'acusació demana el jutge que investigui el Paulo, que roman en parador desconegut des que el juliol passat el restaurant va tancar les seves portes, i els seus socis i exigeixen que se'ls imposi el pagament d'una indemnització de 150.000 euros, a més de la devolució dels 200.000 euros estafats a les víctimes.

Per la seva part, l'advocada que representa les víctimes, Laura Pérez, alerta que tant el telèfon de contacte de l'empresa com els correus electrònics i la pàgina web continuen "operatius i oferint serveis": "No és que hagin estafat de manera continuada, sinó que pretenen seguir fent-ho", subratllava.

Davant de la possibilitat d'arribar a un acord, Pérez recordava que les víctimes han intentat recuperar els seus diners sense acudir a la Justícia "durant mesos i de totes les maneres" sense èxit.