Troben l'escultura d'un toro iber robat en un museu privat de Figuerola del Camp (l'Alt Camp). La peça, amb una antiguitat establerta entre els segles IV i V abans de Crist, va ser recuperada després de ser localitzada i identificada a aquesta població del sud de Catalunya. Concretament i segons ha pogut saber ElCaso.cat, a la Fundació Privada Catalana per a l'Arqueologia Ibèrica, que va obrir el 2006 Cal Vicari, una casa del segle XV on inicialment es van exposar totes les col·leccions de l'organització. En una de les instal·lacions d'aquest centre cultural va ser localitzat l'animal esculpit que, ara, s'ha descobert que va ser robat per un veí d'una localitat de la província de Còrdova (Andalusia) als anys 90 i va ser venut a una persona de Barcelona, per finalment acabar a la població tarragonina. Els investigadors han nomenat a aquesta operació, curiosament, calçot, potser per trobar-se a la comarca coneguda per aquesta festa gastronòmica catalana. En qualsevol cas, la Policia Nacional ha revelat la procedència il·lícita del toro iber que estava exposat a la sala arqueològica de l'Alt Camp.

Investigació de més de dos anys i llei de patrimoni històric

Els agents de la Policia Nacional, als quals els hi va cridar l'atenció l'escultura exposada a Figuerola, van iniciar la investigació el 2020. De fet, aquesta peça ja estava documentada en un article acadèmic del 2004, publicat per un prestigiós arqueòleg i que a més van trobar una ressenya en un blog d'una persona resident a Còrdova. La llunyania entre ambdues poblacions era, fonamentalment, el principal escenari a descobrir. Tot i que va ser fàcil fer la connexió una vegada van trobar el cordovès que va topar-se-la a la dècada dels 90 amb l'escultura quan treballava al camp. No obstant això, com el delicte ja havia prescrit, l'home va declarar en qualitat de testimoni i va reconèixer els fets: va trobar dos blocs d'una mateixa escultura quan realitzava labors agrícoles.

 

Tot i que el delicte va prescriure fa temps, el toro iber va ser venuda a una persona procedent de Barcelona en els anys 90, per tant estava en vigor l'actual llei de patrimoni històric de l'estat espanyol. Per això mateix, el descobriment hauria d'haver estat comunicat a les autoritats competents al tractar-se de béns de domini públic, però no es va fer així. Així, doncs, va quedar provat per part dels investigadors que la troballa i la posterior venda per part del cordovès acredita la procedència il·lícita de l'escultura. Això ha suposat que la fundació privada de Figuerola del Camp a la que es trobava la peça es quedés sense ella, al ser intervinguda i traslladada a les dependències de l'Institut de Patrimoni Cultural d'Espanya (IPCE) de Madrid. 

Estudi científic i tècnic, tot i estar la peça restaurada

Una vegada va ser traslladat el toro a Madrid, l'IPCE va portar a terme un estudi científic i tècnic de l'escultura. Allà van fer-se diverses modalitats d'imatges i de caracterització de materials, per determinar els possibles danys que podria haver sofert per les modificacions realitzades. Aquest últim fet, suposadament, s'hauria donat després de trobar-la totalment íntegra i restaurada, tot i veure's clarament els dos blocs de pedra que la formaven. L'informe final així ho ha establert, d'on es desprèn que no van seguir-se els criteris i recomanacions emeses pels organismes competents en matèria de conservació i restauració del patrimoni cultural. De fet, la unió feta dels dos fragments de l'escultura ha ocasionat alteracions irreversibles a aquest toro iber amb una antiguitat establerta entre els segles VI i V abans de Crist.