A l’hora de circular per la carretera ens podem trobar amb diferents tipus de radars de velocitat. Existeixen els fixos, que estan ubicats en un punt concret de la via. També els de tram, aquells que monitoren la velocitat de circulació entre un punt i un altre. Per últim, els mòbils, aquells que van canviant constantment de localització i que poden estar al voral o dins un cotxe camuflat. Aquests són els més eficients per a la Direcció General de Trànsit (DGT), ja que són els que la gent no saben on són i multen a més conductors.

Per aquest motiu, està adquirint més radars d’aquest tipus i amb l’última tecnologia. Es tracta dels Velolaser, dels quals acaben d’adquirir unes noves 70 unitats, arribant així a les 2.710 en total. Aquest model és la gallina dels ous d’or de la DGT per les seves dimensions, pes i connectivitat, que fan que tingui una forma ràpida d’imposició de les sancions i no calgui que es faci un control posterior per entregar la multa.

Els Velolaser es poden trobar tant en carreteres com a l’interior de nuclis urbans, així que cal anar amb compte amb la velocitat en qualsevol moment. Fins ara la despesa destinada en comprar aquests cinemòmetres ha estat de 610.678,25 euros, el que equivaldria a uns 8.800 euros cada unitat, segons el portal Solo Moto. S’espera, però, que aquesta despesa es pugui amortitzar ràpidament amb la quantitat econòmica recaptada en les multes que posaran.

L’excés de velocitat, la segona causa d’accidents a Espanya

Segons un estudi de la DGT sobre la sinistralitat viària del 2021, l’excés de velocitat es va convertir en la segona causa d’accidents a Espanya, superant el consum d’alcohol i drogues respecte al 2020. En primera posició es troben les distraccions al volant, especialment l’ús del telèfon mòbil. Per aquest motiu s’està incrementant l’adquisició de Velolasers, encara que es desconeix si serà per col·locar nou radars de velocitat en punt on ara no n’hi ha o serà per substituir alguns dels existents que ja utilitzen una tecnologia obsoleta.