A part de rebre una multa de la DGT, una de les coses més temudes pels conductors espanyols és la ITV. La Inspecció Tècnica de Vehicles, necessària cada dos anys -o cada any per als que tenen més de deu anys- suposa un examen molt temut, ja que tot ha d'estar en ordre per aconseguir l'adhesiu que ens avala per conduir i sense el qual és il·legal circular en carreteres del país.

Els nous documents necessaris per a la ITV

El conegut test es va fer obligatori el 1987 i el 2011 es va fer l'últim estudi sobre l'aportació dels centres d'ITV a la reducció dels sinistres a les nostres carreteres. En aquesta anàlisi es va poder estimar que 170 persones havien salvat la vida, ja que no es va produir el sinistre mortal gràcies al bon estat dels cotxes.

Aquesta demostració ha fet que cada any la revisió s'endureixi més i, gràcies als nous sistemes d'estudi dels centres d'inspecció, ara es detecten de forma molt més precisa els defectes amb què no es pot circular.

Sense ells serà impossible passar la revisió

Va ser el 2018 quan es va fer realitat la gran renovació del sistema, que va fer especial recalcament en el control d'emissions, encara que també va tenir avantatges com la possibilitat de passar dues vegades l'examen en diferents administracions.

Cotxe Audi TT per dins / PxFuel

Ara tornen les novetats i el 2022 es necessitaran nous documents per poder passar l'examen. Ja no serà suficient amb presentar la Targeta d'Inspecció Tècnica i el Permís de Circulació com fins ara, sinó que també caldrà acreditar que el nostre vehicle està assegurat i lliurar el DNI del titular del vehicle -encara que sigui en fotocòpia. Si no portem aquesta documentació, el nostre cotxe no podrà ser considerat apte per circular, per molt bé que funcioni.

Els sistemes ADAS en el punt de mira

També cal recordar que conduir un vehicle amb la ITV caducada o sense passar suposa multes entre 200 i 500 euros, segons les circumstàncies i la gravetat dels defectes.

A més, entra en vigor una altra novetat: ara l'examen també verificarà els sistemes ADAS, els assistents de conducció. Ha estat el Reglament d'Execució 2019/621 de la Comissió Europea el que ha forçat la seva introducció aquest any.

Aquest tipus de complements de la conducció, que actuen sobre les fallades humanes, com les distraccions, el cansament o els excessos de velocitat. Entre els més comuns es troba l'avís de col·lisió, la detecció de vianants, el sistema d'avís d'invasió de carril contrari o l'advertència d'angle mort.

Control de sorolls per a 2023

Com cada vegada són més freqüents als nous cotxes, la ITV s'actualitza per homologar-los i garantir el seu bon funcionament. Tanmateix, com a desavantatge, la comprovació es farà electrònicament, consultant les dades del processador intern, per la qual cosa serà difícil diagnosticar-lo prèviament a la revisió.

I en pròximes actualitzacions, es preveu incloure una prova de control de sorolls que, segons la Directiva 2014/45/UE de la Comissió Europea, hauria d'entrar en vigor abans de maig de 2023. És per això que és probable que molts establiments comencin a posar-la en marxa, mesurant els decibels dels sistemes d'escapada dels vehicles.

A aquesta prova, tot i això, no hauran de sotmetre's tots els vehicles: de moment només els que siguin sospitosos d'haver alterat elements del cotxe.