Les multes de la Direcció General de Trànsit (DGT) no són totes sancions fermes. De fet, si t'han agafat amb un radar d'una sola fotografia podria ser invalidada per un jutjat. Com li va passar a un conductor d'Oviedo a l'A-66 per circular a 133 kilòmetres per hora en un tram on la velocitat màxima era de 120. L'import a pagar en aquest cas era de 100 euros, tot i que podia reduir-se a 50 si es pagava abans del termini establert. Però va guanyar per un problema tècnic de la màquina emprada i no va pagar.

Multa invalidada

El jutjat de lo contenciós administratiu número 1 d'Oviedo li va donar la raó a aquest home després de dos anys de recursos, respostes i sentències diferents. No obstant això, el que semblava una multa menor de 100 euros, amb sanció econòmica i sense retirada de punts del carnet, va acabar davant dels magistrats per un error de comunicació en la notificació i, més tard, pel sistema fotogràfic del radar en concret.

La llei de Trànsit estableix que aquest tipus de radars han d'emetre la multa amb dues imatges: una de panoràmica a l'entrada on es fa el mesurament de la velocitat i una altra de més en detall de la matrícula a la sortida del vehicle. També hi han d'haver-hi entre ambdues fotografies entre dos i tres segons de diferència, per fer el doble mesurament per seguiment. En el cas asturià, només va realitzar-se un cop, el que va provocar el dilema que el jutge ha resolt a favor del conductor, tot i conduir a 13 kilòmetres per hora més de lo permès en aquella carretera.

Però aquest cas, anecdòtic i real per explicar els dobles radars de la DGT, no és l'únic. El problema és que moltes sancions no són recorregudes a la justícia, tot i que de radars hi ha un munt que no fan bé la fotografia quan excedeixes la velocitat. Són alguns exemples els Multanova Radar 6F-MR que utilitza l'organisme de trànsit, encara que no té la tecnologia necessària per a realitzar la doble captura. Això va en contra de l'Ordre ICT/155/2022, del 7 de febrer, on s'explica com ha de ser el seu funcionament. En aquest supòsit, la sanció també quedaria invalidada sempre que hagi estat emesa des d'aquest dispositiu. Això suposa una pèrdua per a les arques públiques espanyoles de més de 730.000 euros anuals. Tanmateix, reconèixer si és legal o no la multa imposada i si pot ser invalidada serà sempre decisió del conductor.