Pocs avenços tecnològics són tan polèmics i esperats com els cotxes elèctrics, que fa uns anys eren utopia i que ara s'han convertit en una gran realitat. A part del seu alt preu, les dificultats per recarregar-lo en la via pública han suposat un gran obstacle per als usuaris que pretenien adquirir un d'aquests vehicles sostenibles.

Aparcar en una plaça de càrrega de cotxes elèctrics

Igual de necessaris que les gasolineres, les places d'aparcament reservades per a la recàrrega de cotxes elèctrics s'han estès, encara que continuen sent escasses per a les necessitats dels nous conductors, sobretot fora de ciutats o centres comercials. La poca oferta les converteix en un dels béns més preuats i en un dels més sol·licitats.

I encara que tinguin aparença de plaça d'estacionament, aparcar un cotxe amb motor de combustió està prohibit i ens podrà sortir car. Considerada com a infracció greu, tal com assenyala l'article 195 de la Guia d'Infraccions de la DGT, podrà suposar una multa de fins a 200 euros.

La multa de la DGT: infracció greu

A més, aquesta falta no afecta només els conductors de cotxe a gasolina o dièsel que decideixin fer-se els macarres i aparcar on no toca. També s'estén als cotxes elèctrics aparcats que no estiguin recarregant la bateria, que podran ser també sancionats.

Cotxe fent benzina tradicional / Pixabay

Això es deu que les places de recàrrega no són ni tan sols places reservades o exclusives, com les de residents o persones amb discapacitat, sinó punts de càrrega que només poden ocupar-se si es connecta el vehicle.

Escassetat de places i preus de càrrega disparats

Per tant, va molt més enllà d'una barrabassada o un acte desesperat o una badada, com aparcar en un gual, sinó que es tracta de bloquejar un dels pocs punts d'accés a bateria dels conductors de vehicles elèctrics.

Una altra de les dificultats a què s'enfronten els propietaris de cotxe elèctric a Espanya és el preu de la recàrrega. Perquè, malgrat que la recàrrega és molt més barata que omplir el dipòsit de combustible tradicional, Espanya és entre els països més cars per recarregar.

Concretament, es tracta del cinquè país europeu amb un preu més alt, amb un preu mitjà de 13,99 euros totals per càrrega -0,22 euros per quilowatt i 5,75 per cada 100 quilòmetres-, segons les dades d'un estudi del comparador de preus Switcher.

El cinquè país més car i pocs punts de càrrega

Per davant només queden Alemanya, Dinamarca, Bèlgica i Irlanda, amb preus que oscil·len entre els 0,30 euros per quilowatt del país germànic i els 0,05 d'Ucraïna. Aquestes diferències en les tarifes es deu a múltiples factors, com la infraestructura de recàrrega elèctrica existent, el cost de l'energia, el seu origen i els impostos, entre d'altres.

En aquest cas, l'anàlisi pren dades dels 38 països d'Europa i utilitza com a referència un model de cotxe amb una bateria de 60 quilowatts per hora, que és la mitjana dels models comercialitzats en l'actualitat. En funció de la seva mida i pes, amb la capacitat estàndard, els models compten amb autonomies d'entre 400 i 500 quilòmetres.

I per si no n'hi hagués prou, afegit al preu, a Espanya, malgrat les promeses d'ampliar la xarxa de punts de càrrega a 150.000, només n'hi ha 8.000.