El naufragi del pesquer Argos Georgia a les illes Malvines s'ha saldat amb una desena de morts. Nou tripulants del vaixell han mort, dos d'ells espanyols, concretament gallecs de Vigo i Baiona. En l'operatiu de rescat, que ja ha superat les 24 hores amb condicions climatològiques extremes al mar, s'han localitzat vuit dels tripulants de nacionalitat espanyola que anaven a bord, dos sense vida i sis de més vius -un de Barcelona, quatre de Galícia i un d'Albacete- ja es recuperen abans de ser repatriats a Espanya. En aquests moments s'han recuperat catorze persones amb vida i segueixen desaparegudes unes altres quatre 170 milles de la costa britànica sud-americana, de les quals dues són espanyoles.
Els pesquers han jugat un paper crucial aquest primer dia i mig de rescats en alta mar, a l'Atlàntic. De fet, dels nou cossos recuperats, vuit han estat recollits per Puerto de Toro i un altre per Robin M. Lee. Els supervivents han estat portats a l'Hospital King Edward II de les illes britàniques reclamades per l'Argentina al sud de l'Atlàntic. Respecte als morts espanyols, un és el patró de pesca i l'altre és el cuiner, de Vigo i Baiona, respectivament. Entre els mariners que han sobreviscut es troben el capità, el primer oficial i el cap de màquines, tots ells de Ribeira i ja s'han posat en contacte amb les seves famílies. D'aquesta localitat corunyesa també és procedent el relleu de màquines, que roman desaparegut.
Anaven 27 persones a bord: nou mortes, catorze de rescatades i quatre desapareguts
El pesquer Argos Georgia es trobava a 170 milles del port Stanley, a les illes Malvines, quan va naufragar aquest dilluns a la nit amb 27 persones a bord. Els tripulants eren de nacionalitat russa, indonèsia, uruguaiana i peruana, a més dels deu espanyols, segons ha transcendit. El recompte actual, després de la roda de premsa de la portaveu del Ministeri d'Exteriors rus, Maria Zajarova, és de dos espanyols morts i tres russos del total de nou persones que han perdut la vida al naufragi. El dispositiu de rescat s'està duent a terme amb diversos pesquers espanyols que hi havia a la zona, però fonamentalment amb efectius de l'Autoritat Marítima de les Illes Malvines, les Forces Armades del Regne Unit i l'Armada de la República Argentina.
En qualsevol cas, tretze dels catorze supervivents han estat ressituats en la patrullera FPV Lilibet a les nou de la nit d'aquest dimarts, hora espanyola, segons ha informat Salvamento Marítimo de la informació facilitada per les autoritats de les Malvines, i han estat portats fins a l'Hospital King Edward VII Memorial a les illes britàniques sud-americanes. El pesquer Argos Georgia, amb bandera de l'illa de Santa Elena (territori britànic d'ultramar), va sol·licitar assistència a unes 200 milles a l'est de Stanley aquest dilluns a la nit abans d'enfonsar-se l'Autoritat Marítima de les Illes Malvines, per les extremes condicions climatològiques i amb onades que superaven els vuit metres. Cal recordar, però, que l'Argos Georgia, construït el 2018, pertany a l'armadora britaniconoruega Argos Froyanes, amb més de 30 anys d'experiència al sector pesquer.
Tasques de rescat conjuntes entre el Regne Unit i l'Argentina
L'operació de rescat segueix endavant per trobar els quatre desapareguts que continuen al mar, entre ells dos espanyols. En aquest context, i malgrat l'enfrontament històric encara latent entre Argentina i el Regne Unit l'any 1982 en una guerra per la sobirania de les illes Malvines que es va saldar amb la victòria britànica i va posar fi a la vida de 649 argentins, 255 britànics i tres illencs, la cooperació per recuperar el pesquer capitanejat per espanyols s'està realitzant per part d'ambdós països sota supervisió britànica.
La retirada de l'ambaixadora espanyola a l'Argentina, María Jesús Alonso, per part de l'Executiu de Pedro Sánchez arran del conflicte diplomàtic no sembla que hagi estat utilitzat com a represàlia de la Casa Rosada en contra de l'Estat espanyol, ja que l'Armada del país hispanoamericà es troba duent a terme també tasques de rescat. El govern espanyol va trencar relacions, en un acte sense precedents, amb la República Argentina en un encreuament d'acusacions entre el ministre de Transport, Óscar Puente, contra el president argentí, Javier Milei, que va escalar a comunicats de "corrupció" i altres derivats entre ambdós països. De fet, malgrat la retirada definitiva de l'ambaixadora el 21 de maig de 2021, el Ministeri d'Afers Estrangers espanyol va assegurar aquest dimarts que està en "contacte permanent" amb els consolats de les ciutats argentines de Buenos Aires i Badia Blanca, així com amb Londres, pel naufragi del pesquer.
D'aquesta manera, l'Armada argentina va anunciar que el Centre Coordinador de Recerca i Rescat (MRCC) Ushuaia, dependent de l'Àrea Naval Austral, està participant de l'operació de rescat després de l'accident registrat aquest dilluns a unes 200 milles a l'est de l'arxipèlag. "MRCC USHUAIA va establir contacte amb les autoritats a les Illes Malvines per a la coordinació dels mitjans disponibles", va explicar un comunicat oficial, que va detallar, a més, que l'embarcació afectada "va reportar danys causats per les inclemències meteorològiques que li provocava ingrés d'aigua, motiu pel qual va procedir al seu abandonament a basses salvavides." El text va precisar que, al moment del sinistre, el pesquer comptava amb una "dotació de 25 tripulants i dos observadors que es trobaven a bord" i que els intents per rescatar els supervivents s'estaven duent a terme "sota extremes condicions meteorològiques".