Els Mossos d’Esquadra han desarticulat una banda organitzada que s’havia dedicat en el robatori de bateries de motocicletes elèctriques de lloguer que després revenien a establiments de reparació de patinets elèctrics, ja que una vegada arribaven a aquests locals, les desmuntaven i extreien les piles de liti, per posteriorment instal·lar-les als patinets i després posar-los a la venda. El ‘cas Olivera’, com l’han batejat des de la Unitat d’Investigació de la comissaria de Sarrià-Sant Gervasi, els que durant mesos han estat darrere de l’home que liderava el clan familiar d’ètnia gitana que s’encarregava de rebentar motocicletes elèctriques, de lloguer i personals, per fer-se amb les bateries.

Van poder relacionar els fets amb un home que sempre havia transitat amb el seu modus vivendi en el robatori de metalls preciosos, com els que hi ha a l’interior de catalitzadors de vehicles. Ara va veure que el negoci estava en la revenda de les piles de liti que hi ha a l’interior de les bateries de les motos i va virar el seu negoci, fins que aquest dilluns va ser arrestat pels Mossos.

Un any robant bateries per aconseguir piles de liti

La investigació es va iniciar el setembre de l’any passat després que els Mossos d’Esquadra van tenir coneixement que s’havien denunciat al districte de Sarrià-Sant Gervasi molts robatoris d’aquest tipus de bateries, sobretot, tot i que no exclusivament, en motocicletes de lloguer. Amb les imatges de les càmeres de seguretat i la feina d’investigació, que va poder relacionar amb un home que tenia antecedents per fets semblants, va acabar amb la seva detenció.

En cada bateria que l’home s’emportava, que pesa uns 50 quilos, hi ha un total de 180 piles de liti, que després de ser robades, i transportades fins al seu magatzem, amb altres membres de la família obrien i revenien a empreses que es dedicaven a fer reparacions a patinets elèctrics. Si cada pila podia tenir un valor de 5 euros, aquests lladres ho venien, a persones que sabien perfectament que eren robades, per 20 cèntims cada pila. Els responsables d’aquestes botigues, que oferien millorar l’autonomia dels patinets per uns 80 euros, assegurant que podien durar un 50% més de temps de conducció, també van quedar detinguts i imputats, tot i que en llibertat amb càrrecs.

Foto Olivera 002
Imatge d'una de les cases on vivia el clan familiar detingut pels Mossos / CME

Tenint en compte els números fets només per una de les empreses afectades, el perjudici econòmic pel robatori de les bateries arriba als 2 milions d’euros, una xifra que creix exponencialment si es poguessin tenir les dades de totes les empreses afectades. Els lladres, tot i que molts robatoris van ser a la part alta de Barcelona -on hi ha més motos elèctriques-, van cometre robatoris per tota la ciutat. Amb menys de cinc minuts podien desmuntar la bateria i emportar-se-la. La deixaven a terra, assegurant que eren uns altaveus, i demanaven un taxi, que els portava fins al magatzem, a l’Hospitalet de Llobregat.

Les piles, un perill

A casa dels lladres i també a les botigues de les persones que compraven les piles robades es van detenir un total de catorze persones a Esplugues de Llobregat, Barcelona, Cerdanyola del Vallès i, sobretot, a l’Hospitalet de Llobregat, on estava ubicat el clan familiar. Els Mossos han pogut acreditar el robatori de 84 bateries. En els escorcolls els Mossos van recuperar deu bateries de motocicletes elèctriques, bateries desmuntades, més de 5.000 piles de liti i un patinet elèctric sostret per un valor estimat de 50.000 euros. La investigació segueix en marxa, amb el principal investigat entre reixes, a l’espera de poder-los relacionar amb més robatoris del darrer any a la ciutat de Barcelona.

Més enllà dels perjudicis econòmics que comporta el robatori d’aquestes bateries, els Mossos alerten del perill que té manipular aquest tipus de piles de liti per millorar l’autonomia dels patinets. Per 80 euros alguns tallers poc legals ofereixen modificar les bateries dels patinets, però el risc que explotin -com ha passat en algunes ocasions al transport públic-, creix exponencialment. El risc d’explosió no és una entelèquia. Durant el trasllat de les bateries, una pila va esclatar a un agent dels Mossos, que per sort, no va resultar ferit.