El compte enrere per a l’entrada en vigor de les noves balises d’emergència V16 ha destapat un nou front de polèmica. FACUA–Consumidores en Acción acusa la Direcció General de Trànsit (DGT) d’haver permès, per acció o omissió, un “frau massiu” en la venda de dispositius que es presenten com a homologats, però que deixaran de ser útils a partir del gener de 2026 perquè no disposen del sistema de connectivitat exigida per la normativa. Segons l’associació, en els darrers mesos s’han comercialitzat milers de balises amb el segell “homologada por la DGT” i, en alguns casos, fins i tot utilitzant el logotip oficial de la DGT. El problema, denuncia FACUA, és que aquests dispositius no estan connectats a la plataforma de la DGT mitjançant una targeta SIM, un requisit imprescindible per ser considerats vàlids quan la nova obligació entri en vigor. Tot i això, s’han venut sense cap advertència visible sobre aquesta limitació.
La situació ha generat una allau de consumidors que han adquirit balises convençuts que feien la compra correcta. FACUA considera que han estat víctimes d’un engany comercial i insta tots els afectats a reclamar la devolució dels diners, sigui perquè la publicitat era equívoca o perquè la informació facilitada sobre les característiques del producte era incompleta. L'associació recorda que la legislació obliga els fabricants i venedors a informar de manera clara sobre les característiques essencials del bé i a no induir a error en l’acte de compra, unes obligacions que, segons denuncia, s’han vulnerat de manera reiterada. El secretari general de FACUA, Rubén Sánchez, assenyala que la confusió ha estat alimentada per la “passivitat” de la DGT. Segons ell, Trànsit ha permès que el mercat s’omplís de productes que no compliran la normativa, i ho ha fet en un moment de màxima demanda, quan molts conductors busquen posar-se al dia de les noves obligacions. Sánchez acusa directament el Govern de mirar cap a una altra banda mentre moltes empreses es desprenen del stock antic abans que perdi tota utilitat.
La justícia va permetre vendre-ho abans de 2026
Des de la DGT rebutgen les acusacions i recorden que no eren partidaris de comercialitzar balises sense connectivitat. Fonts de l’organisme apunten que una sentència del Tribunal Suprem, dictat el 2021, va obligar a permetre la venda de dispositius no connectats fins a principis de 2026. Trànsit defensa que ha facilitat informació a través del seu web i que publica regularment llistats amb els models que sí compleixen la norma, tot i admetre que al mercat hi ha més de 200 referències i que no totes són vàlides. FACUA considera insuficient aquesta explicació. L’associació assegura que, amb una obligació tan rellevant i amb el risc d’una confusió massiva, la DGT hauria d’haver enviat comunicacions directes als conductors per aclarir quines balises serveixen i quines no. Sense aquesta informació, diu Sánchez, molts usuaris desconeixen que el dispositiu que acaben de comprar només serà legal fins al 31 de desembre de 2025.
I ara què?
Mentre continua la disputa, la realitat és que molts consumidors es troben ara amb una balisa que, en qüestió de setmanes, serà paper mullat. Les organitzacions de consum recorden que els afectats poden presentar denúncies davant les autoritats de consum estatals o autonòmiques i exigir responsabilitats als fabricants o venedors que no hagin actuat amb transparència. El 2026 començarà amb una nova obligació a la carretera i, paral·lelament, amb un possible reguitzell de reclamacions i expedients. Tot per unes llums d’emergència que han acabat convertint-se en el centre d’una batalla comercial, jurídica i comunicativa que ja salta pels aires abans d’haver-se encès.
🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!