Amb l'objectiu de renovar el parc mòbil, la Direcció General de Trànsit (DGT) imposa diverses mesures restrictives a la circulació dels cotxes més antics. I és que a Espanya, la mitjana dels automòbils és de 13,49 anys. Un 62% dels vehicles que circulen pels carrers tenen més d'una dècada i un 46% superen els quinze anys de vida, suposant un perill per als usuaris. Per això, des de 2016 existeix un sistema d'etiquetes mediambientals i els municipis més grans tenen una Zona de Baixes Emissions (ZBE) que evita que alguns vehicles hi puguin accedir. Aquestes limitacions, amb el pas del temps, estan anant a més i la DGT ja ha anunciat quins cotxes no podran circular a partir de l'1 de gener de 2024.

Els cotxes amb etiqueta B no podran entrar a Madrid i Barcelona

Des de fa anys, Madrid i Barcelona tenen limitat l'accés de determinats vehicles al centre de la ciutat. No hi poden accedir aquells que no portin l'etiqueta, amb excepcions puntuals per a les persones que hi estan empadronades. Ara, però, aquesta mesura de les ZBE va un pas més enllà, i a partir de l'1 de gener de 2024 tampoc hi podran accedir els que portin l'etiqueta mediambiental B. Això significa que nou milions de cotxes tindran limitada la seva llibertat de moviments, amb sancions econòmiques que poden arribar als 200 euros.

A Madrid aquesta limitació s'aplicarà per circular per la M-30 i per la zona que delimita al seu interior. En el cas de les persones empadronades i que hi paguin l'impost de circulació, encara hi podran circular un any més i la limitació no entrarà en vigor fins a l'1 de gener de 2025. En el cas de Barcelona, on la ZBE està en mig d'un procés judicial, aquesta mesura encara queda a l'aire esperant la resolució del jutge. En cas que el magistrat doni la seva aprovació al consistori, la prohibició d'accés dels cotxes amb etiqueta B a Barcelona també entrarà en vigor l'1 de gener de 2024. En el cas de la capital catalana, fins i tot, ja està programat que la prohibició d'accés als cotxes amb etiqueta C sigui el 2030.