No és cap secret que a Espanya la vida útil que se'ls dona als cotxes és molt més llarga que en altres països de la Unió Europea. De fet, tot i que ja fa 23 anys que es va instaurar la nova forma de matriculació, encara és molt habitual veure circular pels carrers alguns vehicles amb les antigues matrícules que tenen la referència provincial. Segons l'Informe Anual 2021 de l'Associació Espanyols de Fabricants d'Automòbils i Camions, l'edat mitjana dels automòbils espanyols és de 13,49 anys, per sobre de la mitjana occidental d'11,5 anys.
Els motius pels quals el parc mòbil espanyol és tan antic i la gent tarda tants anys a canviar-se de cotxe són ben variats. S'hi poden trobar els baixos ingressos de la població, que comprar un cotxe nou és molt car i que no existeixen gaires ajudes fiscals que ho incentivin. Això provoca que un 46% dels cotxes que hi ha a Espanya, gairebé la meitat, tinguin 15 anys o més. I un 62%, gairebé dos de cada tres, tinguin deu anys com a mínim. Aquestes dades són de gran preocupació, ja que s'estima que els vehicles que tenen entre 7 i 14 anys, uns 440.000 al territori espanyol, són els que tenen un major risc de sinistralitat.
Dos de cada tres cotxes a Espanya són un perill
L'antiguitat dels cotxes pot suposar diversos contratemps. Per un costat són els més contaminants, i ja s'estan duent a terme diverses campanyes com les zones de baixes emissions per evitar que circulin per les grans ciutats i que vagin desapareixent dels carrers. D'altra banda, a part del desgast propi del pas dels anys, també estan fabricats de pitjors materials i menys resistents, el que comporta que en cas d'accident la gravetat sigui molt més gran que no si el sinistre es produís amb un cotxe més nou i amb materials resistents.
Es calcula que a Espanya hi ha uns 640.000 cotxes que estan circulant en pèssimes condicions, segons CARFAX, provocant un gran risc a la seguretat viària. De fet, s'estima que molts d'ells ja tenen danys o han patit algun accident prèviament. Alguns d'ells es poden després vendre al mercat de segona mà, un mercat on acudeixen molts joves que s'acaben de treure el carnet de conduir. Es produeix així un còctel que pot ser fatal: un conductor sense experiència en un cotxe que comporta un gran perill d'accident.