Correus és segurament l’organització pública que més se suplanta a l’hora d’elaborar una estafa, juntament amb la Seguretat Social i l’Agència Tributària. Ara, segons ha alertat l’Institut Nacional de Ciberseguretat (Incibe), s’ha detectat una nova campanya d’enviament de missatges fraudulents per SMS fent-se passar per l’empresa de serveis postals amb l’objectiu d’estafar als usuaris. En el missatge es demana que s’aboni una quantitat de diners com part de la taxa de duanes per a procedir a l’enviament d’un paquet.
Es fan passar per Correus i demanant el pagament d’una falsa taxa de duanes
“Servei Correus: Estimat client, el seu paquet no s’ha pogut entregar perquè no s’han pagat les taxes de duanes (X,XX€) pot pagar en el següent enllaç: [Enllaç fraudulent]”, “Correus: Estimat client, el seu paquet no s’ha pogut entregar el XX/XX perquè no s’han pagat les taxes de duanes X,XX€. Segueixi les instruccions: [Enllaç fraudulent]” o “Rebrà el seu enviament de Correus. Els càrrecs de gestió AEAT són X,XX€. Confirmi el seu pagament per continuar amb el procés d’entrega: [Enllaç fraudulent]” són alguns dels missatges que envien els estafadors.
La finalitat d’aquests missatges és que els usuaris cliquin a l’enllaç fraudulent que els redirigirà a una pàgina que simula ser la web legítima de Correus, en el que es coneix com una estafa ‘phishing’. En aquesta direcció maliciosa, demanen fer l’abonament dels costos de l’enviament del paquet, però realment els diners van a la butxaca dels estafadors. El remitent de l'SMS no és cap número de telèfon que pertanyi a Correus. Tampoc es descarta que es pugui estar fent l’estafa a través de missatgeria instantània o de correu electrònic.
Per això cal anar amb molt de compte, sobretot ara que arriben dates pròximes a Nadal i molta gent utilitza internet per fer les seves compres i que els hi enviïn els paquets a casa. Si existeix algun problema amb les taxes de duanes, des de Correos no avisen per SMS. En cas que la persona no estigui esperant cap paquet, estarà clar que aleshores l’estan intentant estafar. El millor que es pot fer en cas de rebre’l és no fer-li cas i eliminar-lo. Des d’Incibe recomanen que si ja és massa tard i l’usuari ha entrat a l’enllaç i ha abonat els diners, es posi en contacte com més aviat millor amb la seva entitat bancària per informar-los del que ha passat. També denunciar-ho a les autoritats policials.