Cau la màfia ucraïnesa dels cotxes de luxe a Europa. El bon clima i l'oferta turística de Màlaga i de tota la Costa del Sol és ben conegut, tot i que en aquest cas les vacances eren més que descans, visites de patrimoni històric i platja. La Policia Nacional, juntament amb les forces de l'ordre de França, Alemanya, Letònia, Polònia i Ucraïna coordinades per l'Europol, han desarticulat a la capital malaguenya una de les organitzacions més importants del país eslau dedicada al lloguer de vehicles d'alta gamma que després portaven al centre del continent per revendre'ls a la Unió Europea, Àsia i els països àrabs.

L'operació Matador, a la qual han participat cossos policials de sis països, ha detingut tretze persones pels robatoris a gran escala d'automòbils de luxe a Màlaga i altres punts d'Europa, principalment Espanya i França. Els arrestats dimarts passat 21 de maig són sis ciutadans russos, tres ucraïnesos, dos francesos, un armeni i un lituà. Entre ells es troba el que l'Europol considera el líder principal de l'organització, un ciutadà d'origen rus establert en una urbanització de Marbella, segons han explicat des de la policia espanyola. Aquest estava catalogat com a Objectiu d'Alt Valor, i estava en contacte amb altres bandes i màfies especialitzades en el robatori de vehicles del continent europeu que, segons ha assegurat l'agència europea de seguretat aquest divendres, podrien ser desmantellades les pròximes setmanes.

Com funcionava la màfia ucraïnesa de cotxes de luxe?

La investigació, iniciada per la Policia Nacional, va començar quan diferents empreses de lloguer i lísing de cotxes d'alta gamma de la zona de Màlaga van denunciar la desaparició de diversos vehicles. Els agents aviat van descobrir que existia una xarxa criminal que utilitzava permisos de conduir o els passaports de persones vulnerables per llogar els automòbils. La banda, amb seu principal a Ucraïna, enviava a ciutadans ucraïnesos a la Unió Europea, sobretot a Màlaga, amb tot organitzat com si fossin unes vacances pagades: vols, habitacions d'hotel i altres aspectes logístics.

 

Una vegada a Màlaga, llogaven els cotxes amb els seus passaports reals i els transportaven per terra o per mar a alguns país. A Europa, anaven a parar principalment a Lituània, Alemanya i Polònia, que eren els llocs de processament i estava instaurat com una secció separada de la màfia ucraïnesa, finançat per una filial d'aquesta a Espanya, on hi havia mecànics especialitzats que preparaven els vehicles per a l'exportació. Eren revenuts a països àrabs com els Emirats Àrabs Units o a Àsia, encara que abans els desactivaven els transmissors GPS instal·lats i substituïen les matricules, així com altres peces numerades que podrien delatar que era un turisme robat. Si veien que podrien treure més diners per peces, eren desmuntats.

Armas de fuego intervenidas durante la operación / CNP
Armas de foc intervingudes durant l'operació / CNP

Per tot això, i ja que la investigació es va iniciar a Màlaga com a epicentre dels robatoris, els cossos policials coordinats per l'Europol van establir un dispositiu dimarts passat 21 de maig i van detenir tretze persones relacionades amb l'organització ucraïnesa. També van realitzar més de 70 registres en diferents país, confiscant sis vehicles, documentació i matricules falsificades, així com 132.165 euros en efectiu, armes de foc, un fusell d'assalt i tres granades de guerra. D'aquestes 70 entrades, es pot ressaltar que més de 50 es van fer a Ucraïna, seu d'aquesta banda formada per més de 50 persones de diferents nacionalitats. Segons els investigadors, la organització formada per més de 50 persones hauria obtingut amb les seves accions més de quatre milions d'euros durant els darrers dos anys.