Un dels delictes més comuns actualment són les estafes a través del mòbil o l'ordinador. Aquests ciberdelictes, que cada vegada afecten més gent, en especial a persones grans, sovint passen perquè les víctimes no s'asseguren, abans de donar les seves dades personals, que estiguin tractant amb un professional que realment treballi pel banc o l'empresa amb qui estigui parlant, però, a vegades, podem ser víctima d'estafes fins i tot quan hem comprovat que estem tractant amb un treballador legítim. Això és el que va passar a Valladolid, on un home ha acabat condemnat a dos anys de presó per aprofitar-se del seu lloc de treball per robar als seus clients.

Un home que treballava en una empresa de telemàrqueting aprofitava l'accés privilegiat a la base de dades del negoci per guanyar accés als comptes dels seus clients i prendre'ls els diners sense que s'adonessin. El condemnat buscava entre els seus clients perfils de persones que complissin amb dos requisits: havien de ser d'edat avançada i tenir un compte creat a Banc Santander. Quan trobava un candidat ideal, descarregava l'aplicació del banc a un mòbil i s'identificava amb el DNI de la víctima, que, com totes les seves dades personals, treia de la base de dades de l'empresa. Quan el programa del banc exigia la contrasenya al lladre, ell clicava l'opció de recuperar-la perquè l'havia oblidat, i el banc l'avisava que s'havia enviat un codi de recuperació al telèfon de la persona perjudicada. El contacte de la víctima estava censurat amb asteriscs per una qüestió de privacitat, però eren visibles els tres últims dígits, el que l'home aprofitava per comparar amb les dades de l'empresa i trobar un telèfon que encaixes amb el que li indicava l'app del banc. 

Quan ja havia descobert el número de la víctima, el lladre creava un duplicat de la targeta SIM, cosa que li permetia canviar la titularitat del compte i fer que els missatges li arribessin al mòbil on ell havia posat la targeta falsa. Fent això podia accedir als diners dels seus clients sense que aquests en tinguessin la menor idea, i s'aprofitava d'aquest mètode per fer compres en línia o retirar diners en caixers, arribant a robar més de 20.000 euros. En veure com baixaven els diners del compte, algunes de les víctimes van anar a queixar-se a la policia, qui, amb l'ajut de les càmeres de seguretat dels caixers, van poder identificar el lladre.

L'home va acceptar ser culpable quan els policies el van visitar

Al seu domicili, els agents hi van trobar algunes de les peces de roba amb les que sortia a les gravacions, i, després d'indagar més a fons, van trobar dos telèfons que utilitzava per duplicar targetes SIM i una capsa que indicava que tenia un tercer dispositiu, probablement per seguir amb les estafes. En analitzar un dels mòbils, van trobar imatges de la documentació personal de les víctimes i els seus comptes bancaris. A més, l'home va confessar ser culpable des del primer moment. Per tant, els agents van arrestar l'home per un delicte continuat de descobriment i revelació de secrets, motiu pel qual se'l va condemnar a dos anys de presó, una multa de 540 euros i una indemnització de 700 euros a tres de les víctimes.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.