Les estafes, com els éssers humans, tenen el seu cicle de vida, malgrat que en el seu cas són immortals. De tant en tant, quan ja estan massa vistes i tothom se les coneix, desapareixen per caure en l'oblit i tornar al cap d'un temps quan és més fàcil que les víctimes hi tornin a caure. Aquest és el cas de les falses trucades bancàries. Des dels cossos policials i les associacions de consumidors s'ha detectat en les darreres setmanes un increment d'aquest tipus de frau, en què els ciberdelinqüents suplanten els bancs per trucar els seus clients, enganyar-los i aconseguir les seves dades personals i bancàries.

Una estafa difícil de detectar

Aquesta estafa està cada vegada més perfeccionada per tal que sigui molt difícil de detectar per part de la potencial víctima i caigui al parany. A la pantalla del telèfon mòbil de la persona a qui es vol enganyar, sigui a través d'un missatge per SMS o d'una trucada telefònica, els estafadors aconsegueixen que hi surti el número oficial de l'entitat financera, el que atorga credibilitat al frau i fa pensar al client que en realitat es tracta del seu banc. Quan la persona accepta la trucada pensant-se que és segur, comencen els problemes.

Els ciberdelinqüents li diuen que la trucada es deu a un motiu de seguretat per un moviment sospitós que s'ha produït a través de la targeta bancària. Per intentar solucionar-lo, demanen uns codis enviats a través de l'app oficial del banc. La realitat, però, és que aquests codis serveixen per autoritzar moviments, fent l'efecte contrari al desitjat i permetent que l'estafador es pugui transferir els diners al seu compte corrent. En algunes ocasions, fins i tot, han arribat a demanar el codi d'accés a l'aplicació mòbil del banc per poder actuar en ella amb total llibertat. Davant aquesta situació, es recomana no fer mai cas a aquest tipus de trucades i, sobretot, no fer cap operació d'aquest tipus de manera remota ni facilitar cap codi.