Tinder, l'aplicació de cites més coneguda ha aconseguit registrar el seu terme "Swipe Right" com a marca comercial, esclafant l'empresa Bumble en els tribunals, que reclamava que l'expressió fos de lliure ús. Aquestes dues paraules descriuen el gest tàctil que els usuaris de l'app fan a la pantalla per indicar que un perfil li agrada.
Cop judicial de Tinder a Bumble
Aquesta setmana el Tribunal Superior de Justícia de Madrid ha estimat la petició de l'empresa nord-americana Match Group, la companyia darrere de l'app de contactes més famosa, que compta amb més de 50 milions d'usuaris a tot el món, per registrar "Swipe Right" com una marca comercial.
Al document, els magistrats consideren que l'expressió, que s'utilitza per descriure el gest de lliscar a la dreta un perfil per indicar que una persona ens agrada i tenir la possibilitat que ens doni "m'agrada" de tornada i aconseguir l'esperat "match" que ens permet xatejar amb la persona que ens ha agradat, pot ser registrada com a marca comercial. Això es deu que entenen que no és un terme que s'utilitzi de forma col·loquial i que no és coneguda per la majoria de la població.
Als tribunals pel terme "Swipe Right"
Malgrat que el gest és comú en altres xarxes socials com Instagram, en la qual les publicacions també poden incorporar diverses fotos que haurem de fer lliscar a dreta o esquerra, no s'utilitza el terme amb un significat tan profund.
Tinder explica en la seva pàgina web que ha registrat més d'una desena d'aquests termes: "Swipe Right", "Swipe Left" o el "It's a match!", que indica que la persona a qui hem fet lliscar a la dreta indicant que ens agrada ha fet el mateix i que ja podem iniciar una conversa.
L'oficina de patents nega el registre per una queixa de Bumble
Encara que la majoria d'expressions s'han pogut registrar directament a l'Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM), el cas de "Swipe Right" ha acabat en els tribunals.
Al principi, l'OEPM va concedir el registre, però poc després el va denegar pel recurs de l'aplicació competidora Bumble, també de cites, que compta amb milions d'usuaris també encara que té regles més estrictes, com que només siguin les dones les que comencin el contacte després del "match".
L'argument de Bumble, aprovat per l'oficina, era que el terme era massa genèric i conegut pel conjunt de la població, per la qual cosa no podria ser monopolitzat per una sola empresa.
El cas va acabar en el Tribunal Superior de Madrid, que ara ha donat la raó a Match Group, l'empresa a càrrec de Tinder. Els jutges de la secció segona es basen en dos arguments per declarar el dret de l'aplicació a registrar comercialment "Swipe Right" com a marca.
El Tribunal Superior de Madrid dona la raó a Tinder
Primer, que és un terme anglosaxó que no pot ser tingut en compte pel seu significat i traducció literal. I, segon, que no hi ha proves que la població espanyola tingui aquest terme massa integrat en el vocabulari quotidià, ni tan sols per referir-se a les aplicacions de contactes com Tinder.
De fet, Match Group va aportar un estudi de mercat propi en el qual es demostrava que el 82% de la població espanyola d'entre 18 i 65 anys no coneix el significat del terme "Swipe Right" ni el relacionen amb l'empresa.
La sentència encara és recurrible davant del Tribunal Suprem tant per l'empresa propietària de l'aplicació Bumble com per l'Advocacia de l'Estat.