Els Mossos d'Esquadra, juntament amb els agents del Servei de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària, han detingut quatre homes, d'entre 29 i 47 anys, acusats de ser els autors de fins a deu robatoris de cotxes i pertinença a organització criminal. Aquests arrestos s'aconsegueixen després d'una investigació que va començar l'octubre de l'any passat, quan es van detectar una sèrie de furts de vehicles, tots de la mateixa marca i model, amb un modus operandi idèntic. 

Les perquisicions han revelat que els delinqüents es traslladaven per diferents punts de la geografia catalana i espanyola, robant els mateixos cotxes que emmagatzemaven en zones aïllades a l'espera de reunir un nombre suficient de vehicles per poder-los enviar en carregaments marítims cap a l'Àfrica, en concret, cap a Gàmbia, on els venien de manera il·legal, embutxacant-se importants quantitats de diners. 

De la península a Canàries i de Canàries al continent Africà 

Segons van poder esbrinar els agents, el grup estava perfectament jerarquitzat i dividit en tres nivells: al capdavant es trobava el líder, qui s'encarregava de dirigir els robatoris i les accions posteriors. Al següent estrat hi eren les persones encarregades de fer els robatoris; era gent que arribava d'altres països d'Europa després d'haver estat contactats per l'organització. Finalment, a la base de la piràmide estaven els individus que coneixien els llocs on volien robar els cotxes, els seleccionaven i facilitaven les dades necessàries per a dur a terme els assalts amb seguretat.

Els cotxes els van sostreure progressivament: entre el 28 i el 30 d'octubre van emportar-se set cotxes (dos a Alpicat, dos a Lleida, dos a Girona i un a Montsó) i entre el 7 i el 9 de novembre es va tenir coneixement de dos robatoris més perpetrats pel mateix grup a Almeria. A la primera tanda de robatoris, la Guàrdia Urbana de Lleida en va recuperar dos, gràcies als sistemes de geolocalització que tenien incorporats els cotxes. 

 

Un cop s'havien fet amb la mercaderia, traslladaven aquests cotxes en contenidors marítims fins a Canàries, des d'on continuaven el seu viatge cap a l'Àfrica, amb destinació final Gàmbia. El passat 28 de novembre, però, Vigilància Duanera va interceptar un d'aquests contenidors al port de La Palma de Gran Canària, en el qual estaven traslladant tres  dels cotxes robats a Lleida. Estirant aquest fil, i gràcies a gestions duaneres internacionals, es va localitzar un segon contenidor al port de Banjul, a Gàmbia, també ple de vehicles robats per aquests delinqüents. 

Quatre detinguts, però la investigació continua en marxa 

Finalment, entre el passat 24 d'abril i el 2 de maig, els Mossos van poder detenir quatre d'aquestes persones a Lleida, que formarien part del tercer estrat de l'organització, els que marcaven els cotxes a susceptibles de sostreure. Tots quatre van quedar en llibertat després de declarar a comissaria i tenen l'obligatorietat de presentar-se davant un jutge quan siguin requerits. Per poder desmantellar la resta de la banda, la policia catalana manté la investigació en marxa