El passat 29 de juny va prohibir-se l'spam telefònic. S'ha aconseguit eradicar? Doncs, segons ha apuntat l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEFD) al 324, sembla que no i fins i tot s'ha produït un augment "considerable" de les denúncies per les trucades comercials no desitjades de molts usuaris, per les quals no han donat el seu consentiment. Tot i que no s'han concretat quantes demandes s'han registrat, aquestes seran analitzades per determinar si són sancionables amb la nova llei 11/2022, de 28 de juny, General de Telecomunicacions -publicada l'endemà al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE)-, al seu article 66. Allà s'especifica que, a l'apartat 1b, que els titulars de la línia tenen dret "a no rebre trucades no desitjades amb fins de comunicació comercial, llevat que hi hagi consentiment previ del propi usuari per rebre aquest tipus de comunicacions comercials o llevat que la comunicació pugui emparar-se en una altra base de legitimació de les previstes a l'article 6.1 del Reglament de la Unió Europea (UE) 2016/679 de tractament de dades personals".

Així pots evitar ser víctima d'aquestes trucades i com has de denunciar

Però tot i la singularitat d'aquesta llei que ha posat al marc europeu i espanyol l'spam telefònic, l'anàlisi dels casos encara està per resoldre. Les associacions de consumidors han exigit que les multes siguin exemplars per poder acabar, més enllà de la nova regulació, amb les trucades, les quals segons la normativa podrien arribar a una sanció de dos milions d'euros. Nou de cada deu persones asseguren haver estat víctimes durant el mes d'octubre, tot i que la nova llei va aprovar-se al juny. Tanmateix, les denúncies no representen el nombre real d'afectats, atès que la gran majoria refusa interposar demanda i, segons explica el mitjà citat de fonts de Facua, només ho fa un 8%, aproximadament.

Així, doncs, com es poden denunciar aquestes trucades no desitjades? Aquí és on entra l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, la qual té un formulari a la seva web, podent-se fer de forma virtual o imprimint-lo i enviant-lo. Per poder alertar de l'spam caldrà una foto o captura de pantalla amb el número de telèfon, l'hora i data de la trucada, a més del número on s'ha rebut la trucada amb un document on es vegi el titular i la companyia telefònica. També es recomana, tot i no ser obligatori, adjuntar una gravació d'àudio sempre que sigui possible si tenim indicis que es tracta d'una trucada comercial o una estafa telefònica.