Ser víctima d'una perillosa estafa és molt més fàcil del que tothom es pot pensar. Cert és que acostumem a anar amb peus de plom davant les estafes cada vegada més sofisticades i difícils de detectar, però tenim interioritzats certs comportaments que ens poden jugar una mala passada i fer-nos caure en una estafa sense adonar-nos-en. Un d'ells, a l'hora de contestar una trucada per telèfon. De la mateixa manera que molta gent contesta "jo" quan pica al timbre de casa d'un conegut, també és molta gent la que contesta una trucada dient "sí". Un petit gest, una curta paraula de dues lletres que sembla inofensiva, però que ens pot fer caure de ple en una estafa.

L'estafa del "sí"

Aquest "sí" de manera inconscient a l'hora de contestar el telèfon és l'únic que necessiten els estafadors, que et poden estar gravant la veu des de l'altre costat. No necessiten dir res, per això, després de respondre el telèfon, la mateixa persona que ha trucat no diu res. Ja té el que volia. A vegades, si la persona que respon la trucada no diu "sí" en el primer moment, pot ser que intentin allargar la conversa amb alguna pregunta per tal que respongui amb aquest monosíl·lab per tal de poder-li gravar la veu dient-lo. 

Amb aquesta gravació al seu poder, els estafadors la poden fer servir per a qualsevol cosa, com contractar algun servei bancari o donar-se d'alta en algun servei. En cas de necessitar una autorització o confirmació d'identitat, ja tenen la nostra veu dient "sí". Per això, des d'INCIBE, recomanen canviar la manera de respondre a les trucades o a l'intèrfon de casa, utilitzant un "hola" o alguna expressió més adequada. En cas de detectar que es pot ser víctima d'una estafa d'aquestes característiques, el millor és anar a denunciar-ho a la policia.