Cada vegada són més les mesures que inclou la Direcció General de Trànsit (DGT) per caçar els conductors imprudents amb l'objectiu de reduir la sinistralitat. S'estima que el 93% dels accidents de trànsit són a causa de les distraccions dels conductors. Per aquest motiu, a partir de juliol de 2022, tots els cotxes de nova matriculació hauran d'incorporar sistemes 'ADAS' al cotxe. 

El sistema 'ADAS'

Es tracta d'un sistema avançat d'assistència a la conducció. El sistema conté un conjunt d'elements que faciliten la conducció i proporcionen més seguretat.

El sistema de detecció de la fatiga i el son neix amb la finalitat d'ajudar a solucionar les distraccions fruit del cansament o per la falta d'una adequada atenció. 

L'aparell és molt necessari perquè, només en l'any 2020, un total de 380 persones van perdre la vida en sortir-se de la carretera, segons dades de la DGT.

Tots els moviments del conductor, controlats

El dispositiu funciona a través de tres elements. El primer, un sensor incorporat al volant que analitza la pressió que el conductor exerceix sobre aquest. També determina els moviments de les mans i els canvis de direcció. Aquestes funcions permetran saber si hi ha correccions constants o moviments molt sobtats durant la conducció.

En els sistemes més evolucionats, s'instal·larà una càmera que monitorarà els moviments de la cara i les faccions del conductor.  

Per últim, el tercer element és que la centraleta del motor analitzarà quant temps porta el motor en marxa.

Gràcies a aquests mecanismes, el detector podrà valorar si el conductor pateix fatiga o si porta molta estona conduint sense parar, fet que també afecta negativament en la conducció. En el cas que es donin aquestes situacions, el detector emetrà un senyal lluminós en forma de tassa de cafè i acompanyat d'un text que ens avisarà de parar per cansament. 

Normativa de la Unió Europea

La Unió Europea, a través de la Comissió Europea, va proposar l'any passat que tots els cotxes del futur portessin equipats els sistemes 'ADAS'. Sota el lema de 'Visió Zero', la iniciativa afecta tots els vehicles nous homologats a Europa a partir de 2022 i els nous venuts a partir de 2024.

L'objectiu de la nova normativa europea pretén salvar més de 25.000 vides i evitar 140.000 lesions des d'aquest any fins a 2038. També vol aconseguir la xifra de 0 morts i ferits greus a les carreteres l'any 2050.

Tanmateix, també es recomana introduir-lo en altres vehicles ja matriculats, en el cas que sigui possible.