La solitud en la gent gran és una de les grans preocupacions de la societat. A Espanya, un 35% de les dones més grans de 75 anys viuen soles. En el cas dels homes de la mateixa edat, gairebé un 15%. Els estafadors, que actuen com a robots sense sentiments, això ho saben i ho aprofiten per enganyar els avis i àvies per robar-los tots els seus diners. En aquest sentit, en les darreres setmanes s'ha posat de moda un nou mètode conegut com a "botó vermell", en què els delinqüents es fan passar per funcionaris del 112 per aconseguir les dades personals i bancàries de la gent d'edat avançada.
Una falsa subscripció per rebre teleassistència
Tot i que el telèfon d'emergències 112 serveix perquè els ciutadans hi puguin trucar les 24 hores del dia per demanar assistència, en el cas de l'estafa del botó vermell la direcció de la trucada és la contrària. Són els estafadors, fent-se passar per funcionaris del 112, els qui truquen als ciutadans, en aquest cas gent d'edat avançada, oferint-los l'ajuda. Concretament, els proposen un servei de teleassistència amb l'opció de rebre ajuda mèdica d'urgència al seu domicili. Això sí, per poder optar a aquest servei, en el qual els faciliten un comandament amb un botó vermell per avisar de l'emergència, els reclamen pagar una subscripció mensual.
En cas que les víctimes acceptin pagar per rebre teleassistència a casa seva, els estafadors els demanen les seves dades personals i bancàries, amb les quals els poden robar tots els diners. Per aquest motiu, des de les autoritats policials recomanen no donar mai cap dada d'aquesta mena en rebre una trucada d'aquestes. De fet, recorden que el 112 només pot rebre trucades, no fer-les. A més, el servei de teleassistència a la gent gran és totalment gratuït i públic, així que en cap cas es requerirà fer un pagament mensual per obtenir-lo.