Nova alerta de la Direcció General de Trànsit (DGT). Aquesta vegada, la DGT adverteix a les seves publicacions oficials de la proliferació d'un nou mode de delinqüència: els crackers. Es tracta de ciberdelinqüents professionals que utilitzen virus informàtics per robar i, fins i tot, 'segrestar' els cotxes, uns delictes que s'estan multiplicant en els últims temps sense necessitat de fer servir la força física.

Què és un cracker?

Igual que el hacker, el cracker és també un apassionat del món informàtic. La principal diferència consisteix que la finalitat del cracker és danyar sistemes i ordinadors. Tal com el seu propi nom indica, el significat de cracker en anglès és «trencador», el seu objectiu és el de trencar i produir el dany més gros possible.

HackeCar, un mitjà digital especialitzat en motor, ciberseguretat i tecnologia, explica: "L'atac cibernètic més comú a tot el món té com a protagonista al sistema keyless". Aquest sistema permet accedir i arrencar un vehicle sense necessitat de treure la clau de la butxaca o bossa, fet que facilita poder robar l'automòbil o el que hi hagi al seu interior. Per això, molts experts recomanen obrir el cotxe de la manera més tradicional, introduint la clau al pany, per evitar donar facilitats als delinqüents.

Es tracta només d'un exemple, segons explica la DGT. Tal com ha recollit l'empresa EUROCYBCAR, que compta amb una base de dades amb tots els atacs contra vehicles que s'han produït des de l'any 2012, un ciberdelinqüent pot utilitzar el sistema Bluetooth perquè quan es vinculin telèfon i vehicle pugui obtenir les teves dades i informació personal, utilitzar-lo per conèixer la teva posició i espiar-te, assetjar-te o suplantar la teva identitat.

I és que com més dades personals introduïm a Internet i com més connectats estem, ja sigui a casa, al mòbil o al cotxe, és més probable que siguem víctimes d'alguna forma de ciberdelinqüència. De fet, el 1976, Bill Gates va escriure una carta oberta en la qual condemnava el codi font obert i la pirateria de programari. Avui la ciberdelinqüència mundial està molt més preparada i és més nociva.

Com se segresta un cotxe?

Poden controlar tot el vehicle: des d'atacar el sistema de trucada d'emergència per evitar que t'assisteixin en cas d'accident, com activar o desactivar els coixins de seguretat, prendre el control de direcció i frens per provocar un accident, proporcionar-te informació falsa a través del GPS o del sistema RDS de la ràdio. Per no parlar de les apps, cada vegada més comunes, amb les que l'usuari pot controlar des del seu mòbil i a distància diverses funcions del vehicle, però que podrien permetre a un 'cracker' espiar un usuari, accedir a bases de dades de la marca o engegar un cotxe a distància.

Les vies més usuals per entrar són el sistema d'accés sense clau, que se situa en el 47% dels casos, seguit pels servidors (17%), les aplicacions mòbils (6%), el sistema d'informació (4%), la unitat de control del motor (4%), el sistema d'infoentretenimient (4%), el port de comunicació entre unitats de comandament (4%) i el Bluetooth (2%).

Hi ha solucions?

Des de 2010, els atacs van anar multiplicant-se fins que el 2018, l'FBI va alertar els fabricants que estaven en el punt de mira dels 'crackers'. Però no et preocupis. L'ONU ha desenvolupat una norma que unifica els criteris i els requisits i implanta les bases mínimes de ciberseguretat per a tots els vehicles. El Reglament UNECE/R155 obliga que tots els vehicles, siguin automòbils, camions, furgonetes o autobusos, que s'homologuin a partir de juliol de 2022, i tots els que es venguin a partir de juliol de 2024, comptin amb un certificat de vehicle cibersegur.