Tots ho hem notat alguna vegada a la vida. Aquella sospita que apareix com una petita punxada a l'estómac quan llegim un missatge de text que ens demana alguna cosa amb urgència, una oferta que semblava un regal caigut del cel o un correu electrònic del banc que, si es llegeix amb calma, fa molta mala espina. Moltes vegades, però, no en som conscients al moment i la intuïció arriba massa tard, quan ja hem caigut a la trampa i hem estat víctimes d'una ciberestafa. En aquests casos, el més important és actuar ràpidament i amb el cap fred. El primer pas, si hem estat víctimes dels ciberdelinqüents, és evitar que el mal vagi a més. Si hem facilitat dades de la nostra targeta o contrasenyes, és important contactar amb la nostra entitat bancària de seguida. Avui dia, la majoria d'aplicacions mòbils permeten "apagar" o bloquejar la targeta amb un sol clic. D'aquesta manera, evitarem que els lladres ens buidin els comptes corrents. 

Un cop hem protegit els nostres diners, toca posar ordre a la identitat digital, és a dir, si hem compartit una contrasenya —que en la majoria d'ocasions tothom repeteix en diferents plataformes o pàgines web—, hem de canviar-la de manera immediata perquè ha deixat de ser segura. Aquí és on el ciberdelinqüent aprofita moltes vegades per fer mal a la víctima. Si fem servir la mateixa contrasenya per a tot, l'estafador en té les claus de tot. És important canviar aquelles que fem servir més i que siguin més importants perquè, en cas que hi accedeixin, ens facin el menor mal possible, com és el cas del correu electrònic, on arriben totes les confirmacions de compra i canvis de seguretat.

Informar els Mossos d'Esquadra

A la majoria de persones ens fa vergonya admetre que ens han enganyat. Ens torturem pensant en com hem pogut caure en la trampa. Lluny de la realitat, els estafadors d'avui dia fan servir tècniques cada cop més sofisticades, com clonar pàgines web, que dificulten molt a les víctimes veure què és real i què és perillós. Per això, el següent pas és denunciar els fets als Mossos d'Esquadra. És important presentar captures de pantalla, correus, el número de telèfon que s'ha posat en contacte o el tiquet de la compra falsa. Aquesta denúncia no només és necessària per a possibles reclamacions posteriors amb l'assegurança o el banc, sinó que ajuda la policia a seguir el rastre dels ciberdelinqüents i, a més, protegeix altres ciutadans.

🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.