La targeta sanitària s'ha convertit en la nova eina que fan servir els ciberdelinqüents per estafar a través del phishing, és a dir, missatges falsos que arriben per correu electrònic o SMS i que suposadament provenen d'un organisme oficial o d'empreses. L'objectiu, en aquesta nova campanya, és enganyar a la víctima perquè reveli dades personals o bancàries sota la falsa promesa de renovar o actualitzar la targeta sanitària. Aquests missatges falsos utilitzen el logotip de la Conselleria de Salut per semblar autèntiques. En realitat, però, darrere s'hi amaguen xarxes d'estafadors en línia que l'únic que volen és robar informació delicada. Els missatges, la majoria de vegades, anuncien que la targeta sanitària caducarà en 48 hores i demana a la víctima confirmar informació confidencial per evitar la suposada suspensió del servei.
Quan la víctima clica l'enllaç, és redirigida a una web falsa que imita la pàgina real d'un organisme públic, en aquest cas, la Conselleria de Salut. Allà se li demanen dades com el DNI, el número de la targeta sanitària o fins i tot informació bancària per completar la suposada renovació. Un cop introduïdes, els estafadors poden accedir als comtes o utilitzar les dades per noves estafes.
Un mètode cada cop més sofisticat
El phishing és una de les tècniques més comunes dins del frau digital. Els delinqüents aprofiten la confiança que desperten les institucions reconegudes per aconseguir que la víctima hi caigui. A més, amb l'ajuda de la intel·ligència artificial, els textos i els dissenys d'aquestes campanyes són cada vegada més convincents.
Els expertes en ciberseguretat alerten que aquest tipus d'estafa no només busca diners, sinó també vendre dades personals al mercat negre. Un cop obtinguda la informació, és gairebé impossible recuperar-la o saber quin ús se'n farà.
Com evitar caure en la trampa
Des de la Conselleria de Salut es recorda que la targeta sanitària no té data de caducitat. Els Mossos d'Esquadra insisteixen que la millor manera de protegir-se és no clicar mai en enllaços rebuts per SMS o correus sospitosos i desconfiar de qualsevol comunicació que sol·liciti dades personals o bancàries. També és recomanable verificar l'origen del missatge, comprovar l'adreça del remitent i assegurar-se que el domini és legítim.
En cas d'haver accedit a una web falsa o d'haver facilitat informació confidencial, els experts en ciberseguretat recomanen avisar immediatament el banc, canviar les contrasenyes i presentar denúncia davant la policia. Actuar ràpidament pot evitar que els ciberdelinqüents facin servir les dades per a cometre altres delictes.
Tot i que les tècniques són cada cop més sofisticades, els especialistes coincideixen que la millor defensa sempre és la prudència. Davant d'un missatge inesperat, cal desconfiar abans de fer clic. En el món digital, la prevenció és la clau per no caure en la xarxa del phishing.
🔴 Has estat víctima d'una estafa relacionada amb la ciberseguretat? Explica el teu cas a ElCaso.cat! Envia un correu a redaccio@elcaso.com.
