Els Mossos d'Esquadra, en coordinació amb la Gendarmeria francesa, han pogut detenir un home i investiguen una dona que durant mesos havien estat fent viatges exprés per tot Catalunya colant bitllets falsos de 50 i 100 euros. La policia catalana va començar a investigar-ho cap a mitjans de 2023 després que es detectessin que s'havien fet molts pagaments amb aquestes falsificacions a la zona de Girona. Concretament, se n'havien fet 308 amb bitllets de 50 euros i 74 amb bitllets de 100 euros. A més, a finals d'octubre, es va detectar un altre pagament amb divuit bitllets falsos de 50 euros en un centre comercial del Vallès, mentre que al novembre es van registrar diversos casos més, ara amb bitllets de 100 euros, entre els quals en una benzinera.

Viatges exprés des de Perpinyà

Aquest darrer pagament, gràcies a les càmeres de seguretat de la benzinera, va permetre als Mossos obtenir una imatge dels dos autors. Els investigadors van determinar que es tractava d'un home i una dona, tots dos amb nacionalitat francesa, tot i que ell d'origen magrebí, que es dedicaven a viatjar expressament des de Pia, als afores de Perpinyà, on vivien, per a distribuir els bitllets falsos per tot Catalunya. Per a no ser detectats en travessar la frontera i passar desapercebuts, ho feien amb vehicles de lloguer i feien servir identitats falses.

El Jutjat d'Instrucció número 2 de Granollers va emetre una Ordre Europea d'Investigació i, després d'una recerca que es va allargar en el temps, l'home va poder ser detingut a l'Estat francès i va ingressar a la presó per altres causes. El passat 26 de maig, es va fer una entrada i registre al domicili on vivia la dona, que va quedar investigada. Tots dos van prestar declaració davant el jutge de forma telemàtica. Amb aquesta actuació, es dona per desmantellada una de les principals vies d'introducció i distribució de moneda falsificada a Catalunya.

Bitllets creats per la Camorra i difícil de detectar

Aquests bitllets, com els que una parella de Cardedeu distribuïa entre venedors de loteria, tenen el seu origen al sud d'Itàlia, on els fabrica la Camorra napolitana i posteriorment els ven per Europa al mercat negre. Es tracta de falsificacions tan ben fetes que el Banc Central Europeu les ha catalogat com a especialment perilloses. Malgrat que són molt difícils de detectar, tal com ja vam explicar en un capítol d'ElCaso Exprés, la clau per saber si són falsos o reals està a la part inferior esquerra de l'anvers, on apareix el seu valor: si en moure el bitllet el color del número canvia amb el reflex de la llum, és real, però si es manté fix, vol dir que és fals.