La Policia Nacional d'Espanya ha trobat a Madrid un quadre embalat que podria ser l'obra Naturalesa morta amb guitarra, de Pablo Picasso, desapareguda a principis d'octubre mentre era traslladada cap a Granada per participar en una exposició. Els agents van localitzar la peça, valorada en 600.000 euros, en un magatzem de Madrid i, segons la policia, tot indica que no va sortir mai d'aquesta ciutat. Els fets van començar el passat 25 de setembre quan aquesta obra, una de les més destacades del pintor malagueny, havia de viatjar des de Madrid fins a Granada per participar en l'exposició "Bodegón. La eternidad de lo inerte"organitzada pel Centro Cultural CajaGranada. El trasllat semblava una operació rutinària: 57 obres empaquetades, un transport especialitzat i un itinerari controlat. 

📰 Ni el Louvre està fora de perill: així funcionen les assegurances d'art que protegeixen milions invisibles
 

Dies després, quan el camió que transportava les obres va arribar a Granada, els organitzadors van alertar que Naturalesa morta amb guitarra no havia arribat al destí. La policia va rebre la denúncia i la Brigada de Patrimoni Històric de la Policia Nacional, juntament amb el Grup de Robatoris de Granada, va iniciar una investigació per saber què havia passat amb el quadre desaparegut. Ara, segons la Policia Nacional, tot apunta que el quadre no va arribar a sortir mai de Madrid. 

quadre robat picasso
'Naturalesa morta amb guitarra' / Pablo Picasso 

Parada sospitosa

El quadre, pintant l'any 1919, va ser recollit de la casa del propietari el dia 25 de setembre, i va ser dut al magatzem de l'empresa que s'encarregava del transport, situat a Madrid. El dia 2 d'octubre va ser posat dins del camió que l'havia de transportar a Granada. Els transportistes van tenir problemes tècnics en el viatge cap a aquesta ciutat d'Andalusia i van haver de fer nit a Deifontes, un poble de la província de Granada de poc més de 2.600 habitants. El rastre de l'obra, però, es va perdre entre les dependències on estava guardada i el moment en què l'empresa de transport privat hauria arribat al destí. Durant els dies següents, els agents de la Policia Nacional van reconstruir pas a pas el recorregut del vehicle.

Aquest dijous, 23 d'octubre els agents van registrar la nau de Madrid on s'havia guardat el quadre i han localitzat una obra embalada que, segons sembla ser, seria Naturalesa morta amb guitarra. La troballa s'ha fet mentre es practicava un escorcoll vinculat a la investigació i la primera hipòtesi dels agents és que el quadre no va ser mai robat, sinó extraviat durant el procés de trasllat. La peça, que continua empaquetada, serà desembalada aquest divendres per especialistes de la Policia Científica, que comprovaran si efectivament es tracta de l'obra original de Picasso. 

Tot i haver trobat Naturalesa morta amb guitarra, la policia manté oberta la investigació per determinar si hi va haver negligència o si algú va intentar ocultar l’obra deliberadament. El que sí que sembla clar és que el Picasso mai no va arribar a trepitjar Granada i que, molt probablement, va romandre tot aquest temps a Madrid, esperant que algú descobrís el seu parador.

Picasso 2
La Policia Científica treballant sobre l'obra

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!