Els Mossos d'Esquadra tenen les mans plenes amb els tirotejos, apunyalaments i tota mena de delictes que tenen lloc dia sí i dia també a casa nostra, però no tots els problemes són igual de violents. La policia catalana ha detectat un creixement d'una problemàtica ben diferent: el tràfic d'animals. Segons la policia, aquest delicte va guanyant força a casa nostra i cada vegada arriben més animals de fora, principalment gossos de races molt buscades, com poden ser chihuahua, teckel, labrador o golden retriever. La gran majoria dels animals traficats provenen de països de l'est d'Europa, que aconsegueixen les mascotes a preus molt baixos i després les venen a casa nostra a un valor que pot arribar a ser fins a vint vegades superior al cost que els delinqüents han pagat.

Els Mossos d'Esquadra han explicat que l'AP-7 és un dels punts principals d'entrada pel tràfic d'animals, ja que es tracta d'una carretera que arriba a la frontera amb França. Les bandes criminals paguen uns 100 euros per exemplar, després el venen a un intermediari per uns 500 euros i, finalment, l'animal es ven al client per un valor que pot arribar als 2.000 euros. A banda de ser il·legal, aquesta situació causa un munt de problemes perquè, en molts casos, els gossos no passen cap mena de control sanitari i arriben amb malalties o patologies mèdiques preocupants. El cap de la Unitat Regional de Medi Ambient (URMA) dels Mossos d'Esquadra de Girona, Toni Martín, ha explicat a ACN que, a vegades, els animals acaben morint durant el trajecte. Diu que "sempre hi ha alguna baixa, però el negoci hi és i, per això, s'està fent".

Mascotes malaltes
Molts dels clients pensen que l'animal està en perfecte estat quan el veu, però en alguns casos pot portar malalties que es desenvolupen dies més tard, quan ja s'ha comprat la mascota i el nou propietari la té a casa. Alguns dels gossos perden la vida i d'altres pateixen problemes greus. Segons explica Martín, "la persona pensa que compra un animal amb les garanties sanitàries i, com que ve de fora, no s'ha controlat com s'ha criat i el perfil genètic no és l'adequat, es troben que el gos desenvolupa una malaltia posteriorment". Aquesta situació és, tristament, molt comuna amb els gossos que arriben d'aquesta manera a casa nostra. Mentre el negoci els funcioni, les màfies continuaran amb aquest mètode que posa en perill la vida de centenars d'animals cada any.