La desaparició d’una avioneta antiincendis el passat dimecres mentre sobrevolava la província de Zamora ha acabat de la pitjor forma possible. Aquest divendres, efectius de la Guàrdia Civil la van trobar accidentada en una zona muntanyosa de difícil accés i amb el seu pilot mort a l’interior. Es tracta de Santiago Durán, un home de 36 anys, casat i amb dos fills que residia a la localitat sevillana de Ginés. La seva família s’havia traslladat fins a Ourense per estar al lloc de comandament des del qual es coordinava el dispositiu de rastreig. Ara, hauran de tornar a casa amb el cos sense vida del pilot per a poder enterrar-lo i que descansi en pau.

L’avioneta feia més de 48 hores que estava desapareguda quan la van trobar

L’aeronau, una Thrush 710P amb matrícula EC-XML, s’havia enlairat el dimecres des de la base de Doade, a Lugo, i s’havia de desplaçar cap a la base de Còrdova. No obstant això, quan l’avioneta estava aproximadament sobre Valladolid, Santi va decidir tornar cap enrere a causa de les males condicions meteorològiques. El pilot, que viatjava sol, va demanar el canvi de ruta. Al voltant de les 12.30 hores, l’empresa propietària de l’avioneta, Plysa, va perdre-li la pista quan estava creuant la província d’Ourense.

Després d’alertar de la desaparició als serveis d’emergències, es va establir un gran operatiu de recerca en una superfície que arribava als 180 quilòmetres quadrats i que comprenia zones de les províncies de Zamora, Lleó, Ourense i, fins i tot, zones frontereres de Portugal. Durant els dos dies que van estar buscant l’aeronau i el pilot es van activar helicòpters, patrulles de Seguretat ciutadana, agents del Seprona, un dron de la Guàrdia Civil, una avioneta de l’Exèrcit de l’Aire, així com helicòpters i agents mediambientals de la Junta de Castella i Lleó i una trentena de vehicles i brigades forestals procedents de Galícia.

Després de més de 48 hores, el divendres a primera hora de la tarda un helicòpter va aconseguir veure l’avioneta antiincendis estrellada en una zona muntanyosa de difícil accés a la localitat zamorana de Porto. Agents de la Guàrdia Civil van poder accedir a la zona a peu i en apropar-se a l’aeronau van poder comprovar que al seu interior hi havia el cadàver del Santiago. Els agents policials han obert una investigació per descobrir els motius pels quals l’avioneta es va acabar accidentant, les causes de la mort del pilot o perquè no es va activar la balisa de seguiment després del sinistre.

Santiago Durán tenia una gran experiència en l’extinció d’incendis

L’any 2009 Santiago Durán es va començar a treure la llicència de pilot comercial a través d’una empresa ubicada a pocs quilòmetres de la ciutat de Sevilla, tot i que no va ser fins al 2015 quan va obtenir el títol de pilot d’aviació comercial i tripulant de cabina. Des d’aleshores, havia treballat en diverses companyies fins a arribar l’any 2020 a Plysa, l’empresa propietària de l’avioneta en què va morir. Aquí feia dos anys i mig que treballava en la prevenció i la lluita contra incendis al sud d’Europa, el nord d’Àfrica i Sud-amèrica. Actualment, formava part de l’equip d’extinció d’incendis de la Xunta de Galícia.