El 12 de juny de l’any passat dos trens, un de mercaderies i un de passatgers, van xocar frontalment a la sortida de l’estació de Vila – seca (Tarragonès). L’accident va ocórrer quan la locomotora de mercaderies va envestir-ne l’altra, de Mitjana Distància, i va deixar 29 persones ferides, de les quals sis van patir lesions de gravetat. La investigació que han dut a terme des del Ministeri de Transports ha revelat que el motiu d’aquest error va ser una negligència a l’hora de reparar els frens.

Tren Vila-seca
El tren de mercaderies va envestir el de Mitjana Distància per un problema amb els frens | Arxiu. 

Una manca d’ajust als frens

El tren havia passat per una reparació extraordinària als tallers de la Gestió de Maquinària Ferroviària (GMF) de Constantí (Tarragonès), però va haver-hi un error, una "manca d'ajust" dels frens que va provocar que les peces que han de fregar amb les rodes perquè el tren freni, no ho feien correctament, segons ha avançat RAC1. A aquesta conclusió han arribat els funcionaris de la Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris (CIAF) després de gairebé un any de perquisicions.

La topada va tenir lloc a les 21:47 hores. Tres minuts abans de l’accident, el maquinista del tren de mercaderies, que es desplaçava des de Reus en direcció Barcelona, va adonar-se del problema, ja que no va poder aturar-se en un semàfor en vermell, i ho va comunicar al Control de Trànsit Centralitzat (CTC). Tot i això, l’informe sosté com a únic responsable de l’incident a l’empresa encarregada de la reparació.

No van poder contactar amb el tren de Renfe

Segons el testimoni del maquinista, va trucar immediatament al centre de comandament en adonar-se que no podia aturar el tren. L'informe del CTC recull que el responsable en aquell moment del centre de Control de Trànsit Centralitzat li va demanar al maquinista "diverses vegades que repetís la informació", ja que hi havia interferències, una situació que ocorre molt sovint als canals de comunicació dels ferrocarrils. A més, el maquinista també va intentar contactar amb la locomotora de Renfe, aturada a només 100 metres, però també va ser en va.

Afortunadament, el tren de mercaderies circulava a relativament poca velocitat, entre 30 i 35 km/h, la qual cosa va evitar que la desgràcia fos més gran. El balanç final va ser 29 ferits, dels quals 21 van haver de ser evacuats a un centre mèdic.  D’aquestes, sis van patir lesions de caràcter greu i van quedar ingressats en diferents hospitals.