Segons les dades, els rellotges són menys del 10% d'objectes que són robats a Barcelona. L'objectiu principal segueixen sent mòbils i carteres. Però les dades públiques no expliquen que aquests robatoris de rellotges, que preocupen la policia, són d'un gran valor i, en un sol cop, els lladres es poden emportar joies de 10.000, 50.000 o 100.000 euros. I, alhora, es tracta de robatoris contra els turistes que visiten Barcelona, amb la conseqüent mala imatge de la capital de Catalunya als seus països i una creixent sensació d'inseguretat —tot i que les dades de denúncies per furts i robatoris, en general, baixin, si més no segons les darreres dades dels primers mesos de 2025. Els mesos de calor són els més complicats per a aquest tipus de robatoris.

Des de l'inici d'abril, amb la calor i un nou increment de turistes al centre de la ciutat, els lladres tornen a estar molt actius, segons confirmen des de la Unitat Regional Operativa Polivalent (UROP) de l'Àrea Regional d'Investigació de la regió de Barcelona dels Mossos d'Esquadra a ElCaso.cat. Són els encarregats de prevenir i investigar aquests robatoris de rellotges a Barcelona. Una unitat que abans era estacional, que s'activava només durant els mesos d'estiu, però que ara, que s'allarga la temporada de rellotges, s'ha convertit en estable. Tot i que durant tot l'any també investiguen altres fets, com robatoris de motocicletes o assalts que afecten més d'un districte, la seva especialitat segueixen sent els rellotges i, des d'ara fins que torni el fred a Barcelona, estaran dedicats a intentar caçar els lladres que fan el seu particular agost fent volar rellotges al centre de la ciutat, sobretot a turistes.

Més calor, menys roba, més rellotges

L'explicació és ben prosaica. A més bon temps, menys roba. A menys roba, més fàcil; no només robar el rellotge, també fer-ne el seguiment. Abans d'assaltar la víctima, els lladres comproven que el rellotge sigui d'alt valor. Arriscar-se a ser detingut per un rellotge de 100 euros, ni que sàpiguen que entren i surten dels jutjats, no surt a compte. Poder confirmar que el rellotge tindrà un bon preu al mercat negre permet als malfactors escollir millor les víctimes. I si no porten grans abrics i van amb màniga curta, l'objectiu és més fàcil. I és el que està passant aquests dies a Barcelona.

Els lladres ja estan gairebé a ple rendiment, com si fos el bo de l'estiu. I els investigadors no donen l'abast. Un rellotge que s'esfuma, que no pot ser recuperat en calent, ja és gairebé impossible que pugui ser recuperat. El mercat on els lladres col·loquen els rellotges és àgil, tant en la receptació de les joies com en l'extracció fora del nostre país, per ser venut a l'estranger. Els lladres saben que la majoria estan identificats, per tant, guardar el botí és un perill. Quan han aconseguit el rellotge, cal fer via per col·locar-lo, cobrar i treure-se'l de sobre. I tornar a començar.

Milers d'euros en rellotges robats a Barcelona

Gairebé cada dia, en algun punt de la ciutat de Barcelona —i ara també en altres punts de la costa catalana, per la pressió a la capital— es registren denúncies per robatoris de rellotges. ElCaso.cat ha tingut accés a algunes de les investigacions que estan en marxa. El passat 15 d'abril es va robar un Rolex GMT Master d'uns 17.000 euros, al carrer de Casp. Pocs dies després, també al carrer de Casp, un lladre —del qual es tenen imatges, però encara no s'ha pogut identificar— va robar dos rellotges de la marca Patek Philippe valorats en 100.000 euros cadascun. El 25 d'abril, amb una estrebada, un dels lladres de les imatges que acompanyen aquesta notícia va robar un rellotge de 47.000 euros.

El passat 5 de maig, uns lladres van simular que un home s'havia tacat, el van fer entrar en un portal i, dintre, amb violència, li van furtar un rellotge de 12.500 euros, al carrer del Bruc, al centre de Barcelona. A les cinc de la tarda del passat 9 de maig, a la zona de Colom, a la part baixa de la Rambla, li van robar un rellotge d'uns 50.000 euros a un home que era a l'interior d'un taxi, després d'obrir la porta. Els dos lladres, els dos magribins, van escapar damunt d'un patinet elèctric. La llista podria continuar, amb molts casos encara per resoldre. En alguns, per la bona feina dels grups de policies de paisà dels Mossos —els coneguts Fura— de les diverses comissaries, de la unitat regional i també del mateix grup Titani, la brigada antirellotgers, es poden recuperar els rellotges in fraganti després dels assalts. Però els lladres superen la capacitat dels policies: no poden seguir i vigilar ni tots els lladres ni, molt menys, tots els turistes.

Lladres oportunistes i professionals

Hi ha diversos tipus de lladres de rellotges a la ciutat de Barcelona. Els oportunistes, persones joves, la majoria magribines, originàries del Marroc i d'Algèria, han vist com el robatori de rellotges al centre de la ciutat s'ha convertit en un bon negoci per a ells. I tot i que són arrestats —en la majoria de casos, tot i que tenen antecedents i són coneguts per policies, jutges i fiscals— tornen a quedar en llibertat. Aquests lladres actuen de manera oportunista, no fan un seguiment molt exhaustiu de la víctima. Quan detecten que un turista porta un rellotge que pot ser de valor, fan un petit seguiment i, aprofitant-se, alguns cops, de patinets, fan l'assalt. No dubten a fer ús de la violència contra el propietari o els vianants que puguin posar-se al seu camí.

Tot i això, també hi ha bateries de lladres més professionals que van només a buscar rellotges d'alt valor, amb una investigació prèvia molt detallada, i que tenen un circuit de venda dels rellotges a alt nivell, fora del nostre país. Robatoris, fins i tot —asseguren els investigadors— per encàrrec. Es tracta de persones, alguns cops vinculades a màfies italianes, que fins i tot, en alguns robatoris, han exhibit armes de foc. Els darrers mesos també s'han detectat noves modalitats de robatoris de rellotges, segons ha pogut saber ElCaso.cat. Dones de nacionalitat romanesa que, amb el modus operandi conegut com a "mimosa", s'aproximen a persones de manera afectuosa, creant confusió i aprofitant aquest descuit de les víctimes per furtar-los el rellotge. En alguns casos, però, no dubten a fer ús de la violència si són detectades, amb l'objectiu d'emportar-se el rellotge. Els lladres han vist que el negoci dels rellotges d'alta gamma condeix i ningú no deixa passar l'oportunitat de treure'n profit. La temporada de "rellotgers" a Barcelona es preveu calent. Oficialment, els Mossos han evitat donar dades de la situació ara mateix, i prefereixen esperar a final d'estiu per fer valoració. Fonts policials, ara per ara, avancen que les dades seran pitjors que les de l'any passat.

🔴 Sigues el primer a rebre les notícies d'última hora d'ElCaso.cat al teu WhatsApp. Clica aquí, és gratuït!