Cada vegada es van implantant noves formes per tal d'acabar amb els accidents a les carreteres, o com a mínim reduir-los tant com sigui possible. En aquest sentit, des del Servei Català de Trànsit estan impulsant la implantació dels "radars del futur", que faran que els radars fixos que hi ha actualment siguin cada vegada siguin més residuals. L'objectiu és que el 2030 hi hagi menys de 90 morts anuals a les carretes catalanes. En aquest sentit, fins i tot, s'està estudiant la implantació de la intel·ligència artificial, segons ha detallat el director del SCT, Ramon Lamiel.

Els radars fixos, condemnats a desaparèixer

Des del Servei Català de Trànsit es vol apostar per una estratègia de radars dinàmics i que farà que els radars fixos quedin cada vegada més relegats. De fet, des de fa uns anys ja s'està donant prioritat als radars per tram i l'objectiu és mantenir aquesta línia. Segons detalla Lamiel, cada cop la sinistralitat és més dispersa i hi ha menys punts d'acumulació d'accidents.

radar velocitat
Els radars fixos seran cada vegada més residuals. / Arxiu

Més enllà dels radars per tram, el Servei Català de Trànsit ja està fent proves per implantar nous mètodes. Un d'ells és un radar instal·lat en un helicòpter i que està previst que a finals d'any ja pugui començar a multar als vehicles que excedeixin la velocitat, quan creuen que s'acreditarà la màxima fiabilitat del sistema.  D'altra banda, també s'ha anat provant amb drons. En aquest sentit, encara no hi ha un sistema amb radar certificat pel Centre Espanyol de Meteorologia, que és el competent en la matèria, però ja s'han anat fent gestions i s'han sancionat alguns conductors, no per excés de velocitat, sinó per maniobres incorrectes. La previsió és que aquest sistema pugui entrar en funcionament el 2024.

Per últim, també s'està contemplant implantar un tercer sistema que ja està en vigor a França. Es tracta dels anomenats "carro-radars", un radar molt similars als fixos, però que tenen una espècie de petit remolc que permet moure'ls per diferents punts de la carretera. L'objectiu és tenir un elevat nombre d'aquest tipus de cinemòmetres en els pròxims cinc anys. A finals d'aquest 2023 arribarà el primer dels quatre que ja s'han comprat i es començaran a fer les proves corresponents per tal que comenci a multar a principis de l'any vinent. A diferència dels radars mòbils, alguns dels quals són només caixes buides, tots els carro-radars disposen de càmera que multa l'excés de velocitat.

La intel·ligència artificial, també a les carreteres

Més enllà de millorar el sistema de radars per reduir la sinistralitat a les carreteres, des del Servei Català de Trànsit també volen aprofitar els avenços tecnològics i la intel·ligència artificial és una de les principals vies a explotar. En aquest sentit, segons ha anunciat Lamiel, s'està ultimant l'aplicació d'unes càmeres dotades d'intel·ligència artificial i panells informatius, que permetran avisar els conductors de la irrupció d'animals a la via, fins a un quilòmetre de distància. I és que en algunes comarques gairebé el 50 % dels sinistres els provoquen la irrupció d'animals a la via.

Aquest mètode, que podria anar acompanyat de radars, també permetrà avisar de la presència de ciclistes o de vianants a la via. Ho farà amb un sistema de velocitat variable que avisarà el conductor perquè vagi més lent. De moment, per a les proves, aquests sistemes amb intel·ligència artificial s'ubicaran en tres punts de l'N-2 i l'N-260 a Girona. A més, també s'està estudiant la semaforització als accessos a trams llargs d'autopista, poder fer reversibles els carrils addicionals en funció del trànsit o aplicar, en algunes franges horàries de dies determinats, un sistema per reservar algunes vies per a ús preferent de ciclistes.