El Juego del Calamar torna a estar en boca de tots després que s'hagin vist en diversos punts d'Espanya targetes similars a què es mostren en la sèrie. El detall és molt similar a les que es mostren en la popular sèrie de Netflix, d'un color daurat i amb les figures d'un triangle, un quadrat i un cercle. La gran diferència amb les originals és el codi QR que tenen aquestes imitacions al seu revers. La Policia Nacional ha alertat des del seu perfil de Twitter perquè les persones no l'escanegin, ja que podria ser perillós.
Es creu que aquest codi dirigeix a qui l'escaneja a una pàgina web en la qual algú pot aconseguir les dades emmagatzemades al telèfon, com poden ser comptes d'email, comptes bancaris, adreça, subscripcions, etc... El consell de les forces de seguretat és clar: "Desconfia si apareixen en solitari i penjats en llocs públics".
Consells per evitar aquest tipus d'atacs
El millor per evitar aquest tipus d'atacs és ser cautelós i mai no escanejar un codi QR o entrar en pàgines webs desconeguts. Els ciberdelinqüents són capaços de sostreure les dades dels nostres dispositius si els donem accés a ells a través d'aquests enllaços. Podria ser molt perillós, actualment és molt comú que les persones tinguin molta informació personal als seus mòbils, així que s'ha d'anar molt amb compte amb els webs que es visiten i en quines condicions es fa.
Els codis QR desconeguts poden atacar els nostres dispositius de tres maneres diferents. A través de 'Qrishing', suplantant una institució o empresa per obtenir les dades de l'usuari a través d'algun qüestionari. El 'Qrljacking' que consisteix a suplantar un servei que funcioni a través d'aquests codis per robar la informació dels usuaris, fa un temps hi va haver un problema d'aquest tipus en WhatsApp Web. Finalment, pot ser que els QR facin que es descarreguin aplicacions dissenyades únicament i exclusivament per robar les dades del propietari ('Codi Maliciós') del dispositiu o subscriure'l a algun tipus de servei amb un consti extra.
Hi ha una opció als telèfons per no obrir de manera automàtica els codis QR. Es recomana als usuaris de dispositius mòbils que hagin de confirmar si desitgen obrir els enllaços que els codis proporcionen per evitar mals majors.
Les targetes en la sèrie
Les targetes utilitzades en la popular sèrie de Netflix eren lliurades pels reclutadors als futurs participants d'El Juego del Calamar. Al revers de les mateixes havia escrit un número de telèfon a què podien cridar els interessats en el gran premi que s'oferia al guanyador.
El Juego del Calamar ha estat, sens dubte, la sèrie més influent de l'any. La producció coreana de Netflix ha aconseguit més de 111 milions de visualitzacions des que fos estrenada. Els seus actors han guanyat molts seguidors a les xarxes socials i els vestits que es poden veure a la producció estan sent un dels productes més venuts.
Tot apunta a una segona temporada
A més, el creador de la sèrie Hwang Dong-hyuk va comentar recentment als companys de The Guardian que està considerant fer una segona temporada. Ja ha iniciat les negociacions amb Netflix, encara que no té pressa, ja que té al cap un projecte nou, el d'una pel·lícula. "Hi ha una pel·lícula que vull fer. Estic pensant què fer primer. Parlaré amb Netflix".
El final del novè episodi de la sèrie dona a entendre que hi haurà una segona temporada. Encara hi ha moltes preguntes sense resposta i, tenint en compte la gran popularitat de la sèrie, no hi ha dubte que els fans de la producció de Hwanf Dong-hyuk esperaran amb ànsies un nou lliurament.